خاطرات سفر به عراق کربلا و نجف

آمار بازديد :

خاطرات سفر به عراق کربلا و نجف

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز دوباره تصمیم گرفتم تا یکی دیگر از خاطرات سفر به کربلا و نجف اشرف را که یکی دیگر از هموطنان عزیزیمان منتشر کرده است را در سایت تور کربلا بازنشر دهیم امید است که دوستانی که عاشق زیارت امام حسین علیه السلام هستند با خواندن اینگونه سفرنامه ها هم به عطششان افزوده شود و هم بهره ای ببرند و شاید هم خاطرات آنها را بعد از این نقل کردیم .

تور کربلا هوایی و زمینی

زمین لرزهایی که باعث شروع مسافرت به عراق شد

وقتی کربلا رفتنمان قطعی شد، ابراز نگرانی خانواده ها جدی شد! مادر و خاله و بعضی از دوستان معتقد بودند بخاطر نبود امنیت در سوریه، رفتنمان به عراق معقول نیست! و سعی می کردند ما را از کربلا رفتن در این برهه زمانی آن هم درآغاز زندگی مشترک، منصرف کنند. ربوده شدن زائران ایرانی در سوریه و بعضی انفجارهای وقت و بی وقت عراق خانواده را جدا نگران کرده بود اما با شروع زمین لرزه در استان آذربایجان شرقی و به لرزه در آمدن چندین باره ی شهرمان و سکنه اش، ورق به نفع ما و اقای همسر برگشت واهل منزل یک صدا گفتند سفر به عراق و زیارت گوارای وجودتان! با این وضع زمین لرزه، امنیت عراق از دیار ما بیشتر نباشد کمتر که نیست! و بدین سان ما با چشمانی اشکبار و دلی نگران رهسپار شهر آقای همسر شدیم تا به کاروان ملحق شویم. کاروان کربلا در ساعت 7 صبح روز جمعه 27 مرداد ماه سال 1391 شمسی مقارن با 28 رمضان سال 1433 به قصد مرز خسروی به راه افتاد و ما نگران ازپس لرزه های زلزله استانمان، همه ی عزیزانمان را پشت سرگذاشتیم. نمی دانیم از اثرات یک ماه روزه گرفتن بود یا از اثرات زمین لرزه های مکرر، که مدام سرمان گیج می رفت و تصور می کردیم زمین و زمان می لرزند وما پایمان به کربلا نخواهد رسید!

تور کربلا هوایی از شهرستان های تهران

تور کربلا هوایی و زمینی

روز فرشته!

حوالی ظهر بود که به کردستان رسیدیم.خیلی برایمان جالب بود که در کردستان بیشترمردان لباس محلی پوشیده بودند. تصورقبلیمان این بود که فریق منهم بل اکثرهم لباس متحد الشکل فعلی جامعه یعنی کت و شلوار می پوشند اما آن ها با شلوار کردی و عمامه مانندی بر سر، فرهنگ بومی خود را حفظ کرده بودند. دمشان گرم! با این وضع ظاهر لابد حرف زدنشان کردواری کرداوری هم باقی ماند است جداً دمشان گرم!با دیدن کردها یاد دوست کردمان فرشته بانو افتادیم. فرشته ای که واسطه ی دوستیمان فامیل دورش در وبلاگ بود! حوالی کامیارن بود که با فرشته بانو تماس گرفتیم و گفتیم داریم به کرمانشاه نزدیک میشویم و مشتاق دیداریم ولی افسوس که حسرت یک ملاقات حضوری در دلمان خواهد ماند. فرشته بانو که ذوق و شوق از صدایشان می بارید گفتند معمولا کاروان های کربلا در میدان آزادی کرمانشاه توقف دارند و اگر کاروان ما هم توقفی داشته باشد امکان ملاقات خواهد بود و چه ملاقاتی شود این ملاقات!

تور کربلا هوایی از تهران
با استعلام از مسئول کاروان مطمئن شدیم در میدان ازادی کرمانشاه توقفی کوتاه خواهیم داشت و این یعنی فراهم شدن زمینه اولین ملاقات من و فرشته و آقایان همسر! سریع فرشته بانو را در جریان گذاشتیم و با ورود به کرمانشاه برای ملاقات با این دوست مجازی لحظه شماری می کردیم.اتوبوس حدود ده دقیقه ای در میدان توقف کرد و ملت جهت رفع خستگی از ماشین پیاده شدند وما چشممان دنبال فرشته بانو بود. از همان میدان با فرشته تماس گرفتیم که بانو! عجّل! ماشین داره آماده حرکت میشه و بانو عرض کردند درحوالی میدان آزادی گیر ترافیک افتاده اند! چندی دقیقه ای گذشت تا این که یک هو یک ماشین 206 کنار پای ما و اقای همسر توقف کرد.چه لحظه ی پر احساسی  بود! بالاخره بعد دو سال دوستی مجازی، فرشته بانو و  دخترش آندیا را از نزدیک ملاقات کردیم.آقای همسر و همسر فرشته بانو هم که مجازا با همدیگر اشنا شده بودند، شناختشان از همدیگر بیشترو بهتر شد!شاید ملاقاتمان بیشتراز دو سه دقیقه ای طول نکشید اما دیدار خاطره انگیز و به یادماندنی بود خصوصا که  این زوج کرمانشاهی عزیز ما را با نان برنجی و نان خرمایی تازه و خوشمزه راهی نمودند و دعوت نمودند موقع بازگشت از کربلا میهمان منزلشان  باشیم. دم این عزیزان هم گرم!

ولی خودمانیم ها! دیدن شخصیتهای وبلاگی در فضای حقیقی حس و حال دیگری دارد! آدم با دیدن وبلاگ نویسان یک جورهایی احساس می کند یک مریخی را از نزدیک میبیند! ... خب. برگردیم به ادامه ی سفرنامه ی به حاشیه رفته مان!

تور کربلا

گمرک عراق و ما ادراک ما گمرک عراق!

بعد سوار شدن به اتوبوس به سمت قصر شیرین به راه افتادیم. قرار بود شب را در قصر شیرین استراحت کنیم و صبح فردا به مرز خسروی برویم. صبح ساعت 7 وارد پایانه ی خسروی شدیم و این یعنی یک ساعت معطلی در شروع سفر! البته کاروان ما دومین کاروانی بود که  می توانست از مرز خارج شود و این در مقایسه با کاروان هایی که در ردیف دهم بودند جای شکر داشت! چند ساعتی کار گمرکی طول کشید تا این که در حوالی ساعت 11 قبل از ظهر از گمرک ایران خارج و وارد خاک عراق شدیم.

تور کربلا هوایی از تهران
گمرک عراق و ما ادراک ما گمرک عراق! با ورود به خاک عراق و دیدن منطقه ی نظامی گمرک عراق وضعیت اسفناک اسرای ایرانی یادمان آمد و برای چند لحظه واقعا دلمان گرفت و احساس خفگی کردیم. دوست نداشتیم جلوتر برویم گرمای شدید هوا و شرایط روحی بد نزدیک بود اشکمان را دربیاورد و دست به دامن اقای همسر شویم تا به وطن برگرداندمان! ولی چاره ای نبود راهی در پس نداشتیم و باید به پیش می رفتیم! برای ورود به قسمت اصلی گمرک عراق باید جاده ی خاکی دویست متری را پیاده طی می کردیم. عرض جاده کمتر از یک و نیم متر بود و فنس و سیم خاردارهای دو طرف جاده احساس اسارت را تشدید می کرد! گرمای هوا هم خیلی کلافه مان کرده بود! با این که به زعم خودمان قدرت سازگاری و انعطاف روحیمان بالاست، اما در آن چند دقیقه ی اول خیلی کم آوردیم. دیدن ماموران نظامی عراقی حس اسارتمان را تشدید می کرد و دلمان میخواست به ایران عزیز خودمان برگردیم که یک هو یکی از همین ماموران عراقی به زبان ترکی به یکی از زنان کاروان ما گفت: تز گد! یعنی :زود تر برو! فوری نیشمان باز شد! یک مامور ترک در عراق؟! جلوتر که رفتیم کلمات ترکی بیشتری از دهان ماموران عراقی تراویدن گرفت! البته ترکی حرف زدنشان به درد عمه شان هم نمی خورد اما برای  تغییر فضای ذهن ما و دور شدن از حس اسارت بدک نبود!

گمرک عراق به هیچ وجه شبیه گمرک های ایران نبود. البته به مرور دیدیم که هیچ کجای عراق شبیه هیچ کجای ایران نبود! برخلاف گمرک و حتی پایانه های مسافربری ایران که معمولا مجهز به سیستم تهویه هوا و کولرگازی و دارای نمازخانه و سرویس بهداشتیِ بهداشتی هستند، خبری ازاین امکانات در آن سوی مرز نبود حتی در گمرک عراق  برای نشستن مسافرین به جای صندلی، بلوک گذاشته شده بود! البته نواقصات گمرک عراق  بعدد لایحصاه است! بعد کلی مکافات از تشریفات گمرکی عراق هم خلاص شده و آماده ی حرکت به سمت بغداد شدیم. ازآقای همسر شنیدیم که از همان بدو ورود یکی دو تن از ماموران امنیتی عراق جهت حفظ امنیت کاراون همراهمان می آیند.البته در ماشینی جُدا! این خبر هم مایه دلگرمیمان بود و هم موجب اضطرابمان شد. مگر چه خطری ما را تهدید می کند که ماموران امنیتی ماشینمان را اسکورت کنند؟!زلزله بهتر بود یا انفجار؟!

به تدریج با حرکت ماشین قضیه ی ماموران امنیتی را فراموش کرده و مشغول تماشای اطراف شدیم.اولین چیزی که توجهمان را جلب کرد، کمپ های متعدد نظامی و افراد نظامی مستفر در کمپ ها بود.فاصله ی کمپ ها کم بود و همین مسئله بوی ناامنی و خطر می داد. البته استتار کمپ ها برایمان جای سوال زیادی داشت. مثلا بلوک های اطراف کمپ را با قرمز جیگری و سبز لجنی و سیاه رنگ کرده بودند بطوری که از چند کیلومتری تابلو بود که آن جا کمپ است. بعد بر روی همین مناره ها! از آن تورهای استتار انداخته بودند. ما که نفهمیدیم این تناقض یعنی چه؟!

مسئله ی دیگری که ذهنمان را خیلی مشغول کرده بود درخت های نخل بود. کلا ما به درختان پهن برگ حساسیت داریم و با دیدنشان احساس گرما می کنیم! و در آن هوای گرم تا چشم کار میکرد همه جا درخت نخل بود و ما در داخل ماشین کولر دار، با دیدن نخلستان ها گرما زده شده بودیم، گرمازده شدنا!

تور کربلا هوایی از تهران
در ضمن با ورود به عراق،  زمان به اندازه ی یک ساعت و نیم به عقب برگشته بود! و ما باید ظهری دوباره را تحمل میکردیم در آن گرما! تحمل یک ظهر آفتابی سخت است چه رسد به تحمل دو ظهر داغ ، آن هم در عراق خصوصا  برای یک بزرگ شده در منطقه ی سردسیری آذربایجان! خدا به مردم عراق صبر دهاد!

ادامه دارد ...

:: مرداد 1393
:: تير 1393

آبر برچسب ها

تور کربلا , تور هوایی کربلا , تور زمینی کربلا , تور هوایی کربلا , کربلا , کربلا , تور کربلا هوایی , تور زیارتی کربلا , ثبت نام کربلا , تور زمینی کربلا , ثبت نام تور کربلا , امام حسین , زیارت کربلا , تور کربلا , تور زیارتی به کربلا ,

صفحه نخست | ايميل ما | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ |پروفایل مدیر وبلاگ |