انواع تور های هوایی کربلا و نجف به همراه بلیط

صفحه نخست

ايميل ما

آرشیو مطالب

لينك آر اس اس

عناوین مطالب وبلاگ

پروفایل مدیر وبلاگ

تور کربلا

تور کربلا نوروز

:: صفحه نخست
::
ايميل ما
::
آرشیو مطالب
::
پروفایل مدیر وبلاگ
::
لينك آر اس اس
::
تور کربلا نوروز
::
عناوین مطالب وبلاگ
::

::تور کربلا
::فضائل زیارت امام حسین (ع) و زیارت کربلا
::درباره واقعه کربلا
::اماکن متبرکه عراق
::اطلاعات زائر
::هتل های کربلا
::هتل های نجف اشرف
::هتل های کاظمین


تمام لينکها تماس با ما


نويسندگان :
:: رامش
:: رضا والی نژاد

آمار بازديد :




انواع تور های هوایی کربلا و نجف به همراه بلیط

مزار یاران امام حسین علیه السلام

عمده یاران امام حسین علیه السلام که در واقعه عاشورا به شهادت رسیدند،در نزدیکی امام حسین (ع) دفن شده اند.اما برخی از آنان به دلایل مختلف در اماکن دیگر دفن شده اند که عبارت اند از:

حربن یزید ریاحی

قبیله وی،جنازه او را از میدان جنگ خارج کرده و در 9کیلومتری غرب کربلا به خاک سپرد.همان جا که امروزه به سبب وجود قبر او به "روستای حر" معروف است.بارگاه وی در 370ق به دستور عضدالدوله دیلمی ساخته شد ودر 914ق شاه اسماعیل صفوی ،پس از زیارت قبر وی، دستور تجدید بنای آن را صادر کرد.

عون بن عبدالله

در کنار اتوبان کنونی کربلا-بغداد،مزار با شکوهی است که متعلق به عون بن عبدالله است . بنا به روایتی وی همان عون بن عبدالله بن جعفر طیار فرزند زینب کبری (س)است که در روز عاشورا به شهادت رسید ،اما بنا به روایتی دیگر این جا مزار عون بن عبدالله یکی از احفاد امام حسن مجتبی (ع) است و این صحیح تر به نظر می رسد،زیرا باید عون نیز در کنار سایر شهدا دفن شده باشد.

 

انواع تور های هوایی کربلا

تور زیارتی کربلا از تهران


طفلان مسلم

در اتوبان کربلا-بغداد، در فاصله 30کیلومتری کربلا، در حومه شهرکی به نام مسیب مزار و مرقد طفلان مسلم بن عقیل قرار دارد.

عالمان و سادات

از دیر باز به سبب قداست این مکان در داخل و خارج حرم، ده هاتن از عالمان و روحانیان و سادات به خاک سپرده شدند که برخی از آنان قبر و نشان مشخصی دارند از جمله : برخی از فرزندان امامان یا نواده های آن ها در جاهای مختلف کربلا ، در داخل و یا پیرامون آن شهر دفن هستند از جمله :

محمد بن نبی بن کاظم علیه السلام

وی نوه گرامی امام کاظم علیه السلام است که در میان عرب ها به امام نوح شهرت دارد و در منطقه "طویرج" 12کیلومتری کربلا دفن است.

اخرس بن کاظم علیه السلام

محمد بن ابی الفتح مشهور به "الاخرس" از نواده های امام موسی بن جعفر علیه السلام ،در محله ای به نام الابتر در اطراف کربلا به خاک سپرده شده است . در آن محل زیارت گاهی بنا شده و زائران زیادی به آنجا می روند.سادات آل خراسان در نجف به الاخرس منسوب هستند.

سید احمد ابو هاشم

نسب وی با چند واسطه به امام موسی کاظم (ع)می رسد. سید احمد در شمال غربی منطقه شفائه (در 25کیلومتری آن) دفن شده و مزار و گنبد و صحن دارد و گنبد آن با کاشی های آبی مزین شده است.

ابن حمزه

عماد الدین ابو محمد بن علی بن حمزه بن حسن عبیدالله بن عباس بن علی علیه السلام ، مشهور به ابن حمزه و از نواده های حضرت عباس علیه السلام است. وی از عالمان بزرگ و فقیهان برجسته و راویان حدیث بود و در قبرستان قدیمی کربلا –طویرج قرار گرفته دفن شده است.

ابو احمد حسین بن محمد (304ق-400ق)

نسب او با 3نسل به امام موسی کاظم علیه السلام می رسد. وی پدر گرامی سید رضی وسید مرتضی است.

سید رضی(385ق-406ق)

سیر رضی از عالمان شیعه در قرن چهارم هجری و گرد آورنده نهج البلاغه است. او در کنار پدر و برادرش در نزدیکی قبر سید ابراهیم مجاب در رواق غربی حرم دفن است.

سید مرتضی (355ق-436ق)

سید مرتضی یا شریف مرتضی ، از عالمان و فقیهان بزرگ شیعه در قرن چهارم هجری و صاحب تالیفات زیادی است.

ابن فهد حلی(758ق-841ق)

قبر شیخ احمد بن محمد بن فهد، فقیه بزرگ امامیه در غرب خیابان باب القبله داخل مسجدی قرار دارد که به نام او معروف است وی خانه اش را برای زائران به عنوان منزل گاهی وقف کرده بود و پس از مرگش او را در همان خانه خود به خاک سپردند. شاه عباس در 1033 ق باغ جنوب قبر ابن فهد را به صورت مسجدی در آورد و آن را کاشی کاری کرد و گنبدی روی قبر وی برپا ساخت.

انواع تور های هوایی کربلا

تور زیارتی کربلا از تهران

شیخ یوسف بحرانی(1107ق-1186ق)

شیخ یوسف آل عصفور بحرانی صاحب کتاب الحدائق الناضره در رواق شرقی حرم دفن شده است وی به همراه سید علی طباطبایی و وحید بهبهانی در یک مقبره آرمیده اند.

علامه وحید بهبهانی(1118ق-ق1259)

شیخ محمد باقر بن محمد اکمل مشهور به وحید بهبهانی از عالمان بزرگ شیعه در قرن دوازدهم هجری است. وی در رواق شرقی حرم دفن شده است.او در کربلا رهبری و مرجعیت شیعیان رابرعهده داشت.

سید کاظم رشتی(1214ق-1259ق)

سید کاظم بن قاسم حسینی رشتی از شاگردان شیخ احمد احسایی است. قبر وی در رواق شرقی حرم است.

شریف العلماء (1246ق)

محمد شریف بن حسن آملی از عالمان بزرگ شیعه و استاد شیخ مرتضی انصاری است . وی در سمت جنوب شرقی آستان در یکی از کوچه های فرعی خیابان امام حسین علیه السلام دفن شد  و دارای بقعه بود که امروزه از میان رفته است.

سید علی طباطبایی

سید علی طباطبایی صاحب کتاب ریاضی المسائل در فقه است . وی در رواق شرقی حرم خاک شد. او دیوار شهر کربلا را بنا کرد. فرزند او به سید محمد مجاهد معروف است.

مجاهد(1180ق-1242ق)

سید محمد مهاجر فرزند سید علی طباطبایی صاحب ریاض و نوه دختری مرحوم علامه بهبهانی صاحب کتاب مفاتیح و مناهل است.او به سبب حضورش در صحنه نبرد با روس ها به مجاهد معروف شد.قبرش دربین الحرمین کربلادارای گنبد و ضریح فولادی بوده است.که در توسعه کنونی از میان رفته است.

شیخ محمد تقی شیرازی (1338ق)

شیخ محمد تقی شیرازی از مراجع بزرگ شیعه و از رهبران قیام مردم عراق علیه سلطه انگلستان (1920ق) است که با مجاهدت های خود ، سلطه و نفوذ انگلیس را در عراق از بین برد. اورا در ضلع جنوبی شرقی صحن در مقبره اختصاصی خود دفن کردند. در 1263ق هنگام توسعه صحن بقعه ای به نام "ایوان شیرازی" به مساحت 200متر درکنار آن قبر بنا شد که محل تدریس و تحصیل طلبه ها شده بود ولی به دستور رژیم بعث تعطیل شد.

خاندان قزوینی(مجتهد قزوینی)

در داخل صحن و در مسیر صحن امام حسین علیه السلام به سوی صحن ابوالفضل العباس یعنی باب قاضی الحاجات در حجره ای سه تن از خاندان مجتهد قزوینی دفن شده اند:

آقا سید ابراهیم ین محمد مجتهد قزوینی صاحب ضوابط الصول (1262ق)

آقا سید مهدی مجتهد

شیخ محمد حسین قزوینی (1281ق)

در دالان صحن کوچک همین مکان قبر شیخ السلام قزوینی واقع است.

شیخ عبدالحسین تهرانی

شیخ عبدالحسین تهران از فقیهان و عالمان معاصر بود که در یکی از حجره های سمت غربی صحن خاک شده است.

سید عبدالله  بحرانی

سید عبدالله بحرانی عالم و فقیه و مولف الافاضات الحسینیه و شرح مختصر النافع علامه حلی است که در رواق ابراهیم مجاب به خاک سپرده شده است. در کنار او و فرزندش سید محسن و نوه اش سید محمد بن سید محسن ، صاحب کتاب های الفصول البهیه فی بعض الخبار الحجج المرضیه و هدایه العباد دفن شده اند.

انواع تور های هوایی کربلا

تور زیارتی کربلا از تهران

صاحب ضوابط

سید ابراهیم بن محمد باقر موسوی قزوینی حائری عالم بزرگ شیعه و معروف به صاحب ضوابط در میدان مقابل باب الشهداء دفن است. تالیف او در باب فقه شهرت دارد.

خاندان برغانی

چند تن از خاندان برغانی که از عالمان بزرگ و از فقیهان شیعه بوده اند،در رواق غربی حرم (رواق بالاسر) به خاک سپرده شده اند معروف ترین آنها ملا محمد علی برغانی است که در 1271ق از دنیا رفت . وی تالیفات فراوانی در فقه و تفسیر دارد. دیگر فرزندش میرزا عبدالوهاب از عارفان و فقیهان عصر قاجار بود که در 1294ق فوت کرد. قبر ملا علی برغانی متوفی 1269ق تیز در این مکان واقع است.

سید مرتضی طباطبایی

سید مرتضی فرزند سید محمد طباطبایی حسینی بروجردی پدر سید مهدی بحرالعلوم است که در 1204ق از دنیا رفت . او را در رواق شرقی حرم به خاک سپردند.

خاندان آل کمونه

چند تن از مشاهیر خاندان آل کمونه در زیرزمین خزانه جواهر آستان، بین رواق پادشاهان و مسجد آستان حسینی دفن هستند این افراد از عالمان و ادیبان کربلا بودند. از جمله شیخ مهدی کمونه (ف1272ق) کلید دار آستان ، شیخ میرزا حسن کمونه (ف 1292 ق) هم چنین برادرش که پس از او به تولیت آستان رسید و نیز شیخ محمد علی کمونه (ف 1282ق) که از شاعران شیعه بوده است.

سید هاشم حداد

قبر وی در وادی الصفای کربلاست.

قبور پادشاهان و رجال سیاسی

پادشاهان آل بویه

چند تن از پادشاهان آل بویه در صحن حرم امام حسین دفن شده اند.در زمان های پیشین بقعه ای بر فراز قبر آنان وجود داشت که در 1268 ق تخریب شد.

پادشاهان و رجال قاجار

مظفرالدین شاه

وی از پادشاهان قاجار است که فرمان مشروطیت را در 1324ق صادر کرد و در همان سال از دنیا رفت . بر اساس وصیتش او را در کربلا به خاک سپردند . قبر وی داخل رواق پادشاهان است.

محمد علی شاه

محمد علی شاه فرزند مظفرالدین شاه از پادشاهان دوره قاجار  و از مخالفان مشروطه است که به سبب به توپ بستن مجلس شورای ملی شهرت دارد. وی در 1341ق از دنیا رفت و در کنار قبر پدرش دفن شد.

احمد شاه

احمد شاه فرزند محمد علی شاه و آخرین پادشاه سلسله قاجار است که در دوران وی کودتای 1299رضاخان به وقوع پیوست .او در 1348ق از دنیا رفت و در کنار قبر پدرش به خاک سپرده شد.

 

امیر کبیر

میرزا تقی خان هزاوه ای مشهور به امیر کبیر صدراعظم معروف ناصرالدین شاه است کخ به دستور وی در 1298ق در حمام فین کاشان به قتل رسید و در رواق پادشاهان به خاک سپرده شد. در کنار قبر وی فرزندش ساعد الملک و برادرش میزا حسین خان دفن شده اند.

معیرالممالک

دوستعلی خان معیر الممالک رییس ضراب خانه و امور دارایی عصر ناصری در داخل رواق دفن است قبر او در اتاقی کوچک و آینه کاری شده قرار دارد.

حاجی میرزا آغاسی

از وزیران عصر محمد شاه قاجار است.او را در رواق پادشاهان به خاک سپردند.

ظل السلطان

ظل السلطان فرزند ناصرالدین شاه و حاکم اصفهان در عصر ناصری و مظفری است. قبر وی در رواق پادشاهان قرار دارد.علاوه بر خاندان قاجار شاهزادگانی از هند نیز در حرم مدفونند که معروفترین آنها زاهد الدین شاه و سلطان برهان نظام شاه پسر سلطان احمد هندی است.

آثار تاریخی شهر کربلا

همانطور که در این فصل اشاره شد کربلا شهری است با پیشینه درخشان تاریخی و فرهنگی و از زمان های بسیار کهن آثار تاریخی زیادی را در خود جای داده است . امروزه گرچه بسیاری از آنها از بین رفته اند همان مقدار باقی مانده نشان از این سابقه تاریخی دارد.

انواع تور های هوایی کربلا

تور زیارتی کربلا از تهران

قصرها و قلعه ها

قلعه اخیضر

این قلعه در منطقه های به همین نام در 20کیلومتری غرب شهر کربلا واقع است .تاریخ بنای آن به زمان های کهن برمی گردد و در مورد بانیان آن اختلاف نظر وجود دارد. در داخل قلعه مسجد کوچکی وجود دارد و اطراف دیوار های آن بصورت برج ساخته شده است.

قلعه هندی

آقا محمد خان قاجار برای حفظ امنیت شهر کربلا قلعه مستحکم و حصاری استوار پیرامون شهر بنا کرد.این قلعه که در 4کیلومتری شهر قرار دارد،با مرگ آقا محمد خان نیمه تمام ماند و مرحوم سید علی طباطبایی هزینه آن را از هندوستان تامین کرد و آصف الدوله هندی نیز در ابتدای قرن سیزدهم هجری بر آن حجره ها و مکان هایی ساخت تا زائران کربلا بتوانند شب را در آنجا اقامت کنند. به همین مناسبت این قلعه به "قلعه هندی" معروف شد. مساحت آن به حدود 3هزار متر می رسد. این قلعه بار ها و بارها زائران کربلا را در مسیر این شهر دچار راهزنان و حرامیان می شدند پناه داده و از خطر رهانید.

قصر عطشان

زمان ساخت این قصر به عصر عباسی باز می گردد و در 30کیلومتری جنوب غربی کربلا واقع است . امروزه بخشی از دیواره ها و طاق های آن باقی مانده که با آجرهای بسیار محکم ساخته شده اند.این دیوار ها و طاق ها به عنوان اسلحه خانه و یا پناهگاه برای زائران بود.گفتنی است قصرهایی چون ابن مقاتل و نیز دیوار های شهر کربلا تا قرن چهاردهم هجری برپا بوده که امروزه تخریب گشته اند.

مقام ها

مقام امام صادق علیه السلام

در اطراف حرم امام حسین علیه السلام در زمینه های معروف به جعفریات قبه و زیارت گاهی وجود دارد که گفته میشود امام صادق علیه السلام هنگام زیارت امام حسین علیه السلام در آن مکان با آب نهر فرات غسل زیارت میکرد.این نقطه در ساحل غربی نهر علقمه قرار دارد و گنبد این مقام با کاشی مزین است.

مقام حضرت مهدی (عج)

در سمت چپ نهر حسینیه کنونی ، در ورودی کربلا و راه مقام امام صادق علیه السلام ، بقعه و مقامی است که گنبد بلندی دارد.این بقعه به یاد و نام حضرت بقیه الله بنا شده است.

مقام زین العابدین علیه السلام

در ابتدای قرن سیزدهم (1217ق) ابوطالب خان جهانگرد معروف به خیمه گاه یا مقام زین العابدین اشاره می کند که همسر آصف الدوله بنایی روی آن احداث کرده بود. این مقام ظاهرا در کنار بیمارستان امام حسین علیه السلام امروزی است و برخی آن را محل اصلی خیمه گاه می دانند.

مساجد کربلا

شهر کربلا بیش از یکصد مسجد دارد که معروفترین آنها عبارت اند از: مسجد راس الحسین (ع) ، مسجد عمران بن شاهین ، مسجد شهین ثانی،مسجد سردار حسن خان ، مسجد ناصری، مسجد شهرستانی، مسجد حمیدیه، مسجد سید علی نقی طباطبایی، مسجد کبیس،مسجد شیخ یوسف بحرانی، مسجد شیخ خلف، مسجد اردبیلی ها، مسجد حاج نصرالله ،مسجد خیمه گاه

 

انواع تور های هوایی کربلا

تور زیارتی کربلا از تهران


 

حسینیه های کربلا

با توجه با اینکه کربلا شهری زیارتی است و سالیانه صدها هزار مسلمان از سرتاسر کشورهای شیعه نشین برای زیارت به این شهر مقدس مشرف می شوند از این رو بسیاری از مردم شهر های گوناگون به ساختن حسینیه و زائر سرا پرداخته اند و تعداد حسینیه ها در این شهر به بیش از یکصد حسینیه می رسد که مهمترین آنها متعلق به ایرانیان است. مانند: حسینیه تهرانی ها، اصفهانی ها ،مازندرانی ها، قمی ها و آذربایجانی ها و ده ها حسینیه دیگر که قسمت عمده این مراکز در سال های اخیر منهدم و ویران شده است.

نقشه شهر کربلا و مناطق چهار گانه آن

نسخه جدید نقشه شهر کربلا با همت ستاد شمسا در کربلای معلی جهت راهنمایی مدیران،زائرین و عوامل ستادی باز تولید شده است.

در این نقشه که در مقیاس 4000/1و سیستم UMT جهت راهنمایی زائزین و مدیران تهیه شده است علاوه بر اماکن زیارتی،محلات و خیابان ها،موقعیت تمامی هتل های طرف قرارداد حج و زیارت در مانگاه های حج و زیارت ،مراکز ستادی ،آشپزخانه های مرکزی و پارکینگ های نقل زائرین و همچنین فاصله شهر کربلا از سایر شهر های زیارتی و نقاط مورد تردد زائرین نیز مشخص گردیده است.

نقشه شهر نجف اشرف

جایگاه های زیارتی شهر نجف اشرف

حرم مطهر امیرالمومنین  علی (علیه السلام): آستان مقدس حضرت علی (علیه السلام) در مرکز شهر قرار دارد که از یک گنبد طلایی عظیم و یک گنبد خانه و رواق های متعدد و یک صحن با برخی ضمائم تشکیل شده است .نخستین ساختمان حرم مطهر در دوران هارون الرشید عباسی بنا گردید و پس از آن همواره در حال تجدید و عمران و توسعه بوده است. ساختمان امروزی از آثار صفویه است .گنبد عظیم و ایوان روحبخش آن به دستور ناصرالدین شاه افشار با خشت های طلایی تزیین شده .آیینه کاری حرم به وسیله هنرمندانی از اصفهان در سال های دهه چهل شمسی انجام گرفت .قبر مطهر حضرت درون صندوقی از خاتم و ضریحی نقره ای قرار دارد.صندوق خاتم از ساخته های دوران شاه اسماعیل صفوی است و از نفایس روزگار به شمار می رود. ضریح مطهر توسط هنرمندان هندی و چینی در سال 1345ه.ق در هند به همت رهبر شیعیان اسماعیلی ساخته و تقدیم حرم مطهر گردیده است.گرداگرد مرقد منور را از چهار سو و رواق در برگرفته است که همگی به زیباترین شکل توسط هنرمندان ایران تزیین یافته است .حرم دارای صحن بسیار بزرگ و دلگشایی است که اطراف مرقد مطهر را رد برگرفته است .این ضحن از ساخته های دوران صفوی که نمای آن با کاشی های خشتی زیبایی تزیین یافته و دارای دو ویژگی منحصر به فرد است.

نخست آنکه : در تمامی فصول سال،هنگام ظهر شرعی ، سایه از سمت شرق از میان می رود.

دوم آن که: همواره نخستین اشعه آفتاب هنگام بامداد از میان بازار بزرگ شهر گذشته و پس از عبور از دروازه صحن به ضریح مقدس می تابد.

درگرداگرد صحن مطهر اتاق هایی قرار دارد که همگی آرامگاه بزرگان است. صحن دارای چهار دروازه اصلی است که بزرگترین آنها در سمت شرق واقع شده و به "باب الذهب" شهرت دارد.دومین دروازه در سمت شمال قرار گرفته و به " باب الطوسی" معروف است.

سومین دروازه در جنوب است به نام "باب القبله" و چهارمین آن در سمت غرب واقع شده و به " باب سلطانی" مشهور است.حرم مطهر دارای برخی بیوتات ضمیمه است که عبارت اند از:

الف: مسجد عمران بن شاهین، که در دالان منتهی به باب الطوسی قرارگرفته است.این مسجد کهن از بناهای عمران بن شاهین حاک جنوب عراق در نیمه قرن چهارم هجری است.

ب-مسجد خضراء در زاویه شمال شرقی صحن است که دارای تاریخ کهن می باشد .این مسجد در سال 1385 هـ به طرز زیبایی باز سازی گردید و ده ها سال یکی از مراکز اصلی تدریس در حوزه علمیه نجف به شمار می رفت.

ج- تکیه بکتاشیها ، این تکیه در دوره حاکمیت عثمانیان بر عراق ساخته شده و محل تجمع و برگذاری مراسم صوفیان بکتاشی ترک بوده است.ساختمان این تکیه که امروزه به انبار آستانه تبدیل شده درشمال غرب صحن واقع است.

د- مسجد بالاسر،در دالان سمت غربی صحن قرار گرفته و در محراب آن قطعاتی از کاشی های خشتی متعلق به قرن ششم هجری به چشم می خورد.

قبرستان وادی السلام: این قبرستان یکی از مقدس ترین گورستان های مسلمانان و شیعیان است و در روایات آمده " هر مومنی در شرق یا در غرب جهان دیده از جهان برگیرد به روح او ندا می رسد که به وادی السلام ملحق شو" و بدین منظور فرشته ای است به نام " ملک نقاله" که ارواح مومنان را از سرتاسر جهان به این گورستان می آورند.

مقام حضرت حجت (عج) : این مقام گورستان وادی السلام قرار دارد و جایگاه مقدسی است که به آن حضرت نسبت داده می شود.از این رو مردم به زیارت و نماز گزاردن در آن می پردازند.

آرامگاه حضرت هود و حضرت صالح ( علیه السلام) : این آرامگاه در بخش آغازین گورستان وادی السلام واقع شده است. بنابر روایات این دو پیامبر در این سرزمین مدفون اند.

مقام حضرت زین العابدین(علیه السلام) : بنا به گفته ر.ایات جایگاهی است که امام سجا (علیه السلام) هنگام زیارت قبر جد خود در آنجا به نماز ایستاده است و این مقام در مغرب شهر نجف واقع است.

صافی صفا: مسجدی است که گفته می شود امیر المومنین (علیه اسلام) در آنجا نماز گزارده است و در گوشه ای از آن مدفن یکی از یاران حضرت قرار دارد.

مسجد حنانه: این مسجد در محله ای بدین نام در میانه بزرگراه نجف –کوفه قرار دارد و جایی است که بنا برگفته روایات ،هنگامی که سر امام حسین (علیه اسلام) درآن قرار داده شده به ناله پرداخته و یا تعظیم کرده است. از این رو به حنانه مشهور است.

آرامگاه شیخ طوسی: او یکی از مشاهیر فقهای امامیه و موسس حوزه علمیه نجف است . در سال 460 هـ وفات یافت و در خانه خود مدفون گردید، این مکان پس از مدتی تبدیل به مسجدی گردید که طی ده قرن گذشته یکی از مراکز تدریس حوزه نجف شمرده می شود. امروزه این مسجد به نام "جامع الشیخ الطوسی" در شمال حرم مطهر و به فاصله کوتاهی از آن قرار دارد و نیز در گوشه ای از این مسجد آرامگاه علامه آیه الله سید محمد مهدی بحر العلوم قرار گرفته که مشاهیر علمای امامیه و متوفای 1212هـ . است.

انواع تور های هوایی کربلا

تور زیارتی کربلا از تهران

علمای مدفون در نجف: همانطور که پیشتر گذشت ، نجف آرامگاه جمع بسیاری از عالمان بزرگ است که برخی از آنان عبارت اند از:

*علامه حلی: در اتاقی که در راهروی جنب گلدسته شمالی قرار دارد،مدفون است.

گفتنی است ه قبر حاج آقا مصطفی خمینی(رحمه الله) در همین مقبره قرار دارد.

*مقدس اردبیلی: در اتاقی که در ایوان طلا و جنب گلدسته جنوبی واقع شده ،مدفون است.

*سید محمد کاظم یزدی: قبر او در مقبره بزرگی است که در سمت شمال صحن مطهر قرار دارد.

*شیخ مرتضی انصاری،قبر وی درون اتاقی است که در سمت غرب راهرو و دالان باب القبله قرار دارد.

*میرزای نائینی ،مدفون در دومین مقبره پیش از زاویه جنوبی است.

*آخوند خراسانی،در مقبره جنوبی واقع در دالان باب الذهب قرار دارد. در نزدیک او مدفن فقیه مشهور میرزا حبیب الله رشتی و سید ابوالحسن اصفهانی واقع است.

*آیت الله بهبهانی ،وی از رهبران مشروطیت بود که به دست مخالفان و عوامل بیگانه ترور شد. قبر او در دومین مقبره پس از دروازه باب السوق به سمت شمال قرار دارد.

*علاوه بر این بزرگان که دارای مقابر مشهوری هستند،در صحن و حجره های اطراف آن نیز گروه زیادی از شخصیت های دینی مدفون اند که برخی از آنان عبارت اند از آیات عظام :سید محمد سعید حبوبی،شربیانی،شیخ محمد حسین آشتیانی،سید ابوالقاسم خویی، سید محمود شاهرودی، حاج آقا حسین قمی،شیخ الشریعه اصفهانی، سید عبدالحسین شرف الدین ، آقا ضیاء الدین عراقی،شیخ محمد حسین غروری اصفهانی،حاج محمد حسین امین الضرب و جز اینها...

 

انواع تور های هوایی کربلا

 

تور زیارتی کربلا از تهران

 

مساجد مشهور نجف عبارت اند از:

مسجد شیخ طوسی :در کنار مقبره ایشان واقع است و همچنان محل تدریس اساتید حوزه نجف می باشد.

مسجد شیخ انصاری: مشهور به مسجد ترک ها که امام خمینی(قدس سره) در آن به اقامه نماز جماعت و تدریس می پرداخت.

مسجد هندی: از مساجد بزرگ و مشهور نجف و یکی از مراکز تدریس در حوزه علمیه نجف و در کنار آن کتابخانه آیت الله حکیم و آرامگاه او قرار دارد.

مسجد خضراء : از مساجد مشهور نجف است که سال ها محل تدریس در حوزه علمیه نجف به شمار می رفت.

مسجد جواهری: که به علت دفن مرحوم صاحب جواهر (رحمه الله) در آن بدین نام مشهور است.

مدارس دینی نجف

از آنجا که شهر نجف از ده قرن پیش تا کنون بزرگترین حوزه دینی بوده است مدارس بسیاری در آن به هدف سکونت و تدریس طلاب ساخته شده که مشهور ترین آنها عبارتند از: مدرسه قوام،مدره آخوند،مدرسه سید یزدی،مدرسه قزوینی،مدرسه سلیمیه،مدرسه جامعه النجف الدینیه،مدرسه بخارایی،مدرسه صدراعظم،مدرسه بادکوبی،مدرسه مهدیه،مدرسه آیت الله بروجردی،مدرسه ایروانی،مدرسه معتمد،مدرسه هندی،مدرسه شربیانی،مدرسه خلیلی و مدرسه یزدی

کتابخانه های نجف

نجف شهری حوزوی و مرکز علم و عالمان بوده و هست و از این رو دارای کتابخانه های بسیار است که معمولا در هر مدرسه کتابخانه ای وجود دارد لیکن تعدادی از آنها مهمتر هستند عبارتند از:

*کتابخانه حیدریه: تاریخ آن به قرن چهارم هجری و به دوره آل بویه می رسد و دارای نسخه های بسیار نفیس است.امروزه در یکی از حجرات صحن می باشد.

*کتابخانه امیرالمومنین:از سوی مرحوم علامه امینی (صاحب الغدیر) در محله حویش ساخته شد و آرامگاه  آن مرحوم نیز در جوار آن است.

کتابخانه آیت الله حکیم: در مجاورت مسجد هندی است. ارامگاه آن مرحوم در گوشه ای از مسجد قرار دارد.

انواع تور های هوایی کربلا

تور زیارتی کربلا از تهران

نقشه شهر نجف

نقشه شهر نجف نسخه جدید نقشه شهر نجف باز تولید شده شمسامی می باشد.این نقشه با همت شرکت شمسا در مقیاس 7000/1 و سیستم UTM  جهت راهنمایی زائرین و مدیران تهیه شده است. در این نقشه علاوه بر اماکن زیارتی ،محلات و خیابان ها موقعیت تمامی هتل های طرف قرار داد حج و زیارت ، درمانگاه های حج و زیارت ،مراکز ستادی و پارکینگ ها نیز مشخص گردیده است. علاقمندان به دریافت فایل می توانند به قسمت گنجینه سایت بخش نقشه ها مراجعه نموده و فایل PDF  آن را دریافت نمایند.

شهر نجف مهم ترین شهر مذهبی عراق،مدفن امیرالمومنین امام علی (ع) و مرکز استان نجف می باشد بخش مرکزی آن در موقعیت جغرافیایی 32درجه شمالی و 44 درجه و 19 دقیقه شرقی قرار گرفته  و زاویه انحراف قبله آن 21درجه و 53دقیقه است ارتفاع این شهر از سطح دریا 10الی 80 متر بوده و مرتفع ترین قسمت آن منطقه حرم و اطراف آن و پست ترین قسمت آن قسمت غربی شهر یعنی بحر النجف یا دریای قدیمی نجف می باشد.

نجف شهری در 75 کیلومتری جنوب شرقی کربلا و 160 کیلومتری جنوب بغداد قرار گرفته است . شهر نجف از لحاظ جغرافیایی پیوسته به شهر کوفه بوده و در غرب آن قرار دارد.نزدیکی شهر نجف و کوفه به نحوی است که نمی توان این دو شهر را از هم مجزا دانست.

نجف در قدیم به عنوان یکی از مناطق حاشیه ای کوفه محسوب می شد اما امروزه به خاطر اهمیت بالای نجف و موقعیت مذهبی و سیاسی آن ، این شهر کوفه است که در ذیل نجف و تحت قیومیت آن قرار گرفته است.

نجف قدیم به حالت یک منطقه بیضی نامنظم می باشد که قطرش شرقی-غربی آن 950و قطر شمالی-جنوبی آن 780 متر است . دور این منطقه را خیابانی به نام شارع المحیط احاطه  و خیابان طوسی و الرسول آن را به دو بخش شرقی –غربی و خیابان امام صادق (ع) و امام زین العابدین(ع) که در شمال و جنوب حرم موازی با هم امتداد دارند این منطقه را به بخش های شمالی و جنوبی تقسیم می کنند که حرم و بازار در حد فاصل آنها قرار دارند.منطقه نجف قدیم به چهار محله مشراق ،براق،عماره و حویش تقسیم شده است.

 

انواع تور های هوایی کربلا

 

تور زیارتی کربلا از تهران

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



:: موضوعات مرتبط: تور کربلا، ،
:: برچسب‌ها: تور های هوایی کربلا, تور زیارتی کربلا از تهران, تور کربلا, تور هوایی کربلا, کربلا,

نوشته شده توسط رامش در پنج شنبه 10 دی 1394


:: هتل درجه الف المیزان کربلا
:: تور کربلا عید فطر
:: رستوران رکن السلطان بهترین رستوران کربلا
:: رستوران کباب نبیل در کربلا
:: هتل روتانا کربلا
:: هتل الاشیقر در کربلا
:: تور کربلا ویژه اردیبهشت
:: نکات مهم در سفر به کربلا
:: رستوران های معروف کربلا
:: رستوران زعفران در شهر کربلا
:: راهنمای سفر به نجف اشرف
:: هتل المحمود کربلا
:: هتل الاشیقر در کربلا
:: اقامت هتل فندق العقیله در کاظمین
:: لذت غذا در رستوران الفردوس کربلا
:: مقبره ذوالکفل نجف اشرف
:: رستوران النخیل در کربلا
:: هتل لارسا کربلا
:: تور کربلا نوروز 98
:: هتل دره الحسین کربلا





تلفن دفتر فروش تور کربلا

54 44 67 43 021

67 43 67 43 021

835 2100 0937

آقای صبوری

ساعات تماس

9 صبح تا 7 بعد از ظهر






:: آبان 1399
:: ارديبهشت 1398
:: فروردين 1398
:: اسفند 1397
:: بهمن 1397
:: دی 1397
:: آذر 1397
:: آبان 1397
:: مهر 1397
:: شهريور 1397
:: مرداد 1397
:: تير 1397
:: خرداد 1397
:: ارديبهشت 1397
:: فروردين 1397
:: اسفند 1396
:: بهمن 1396
:: دی 1396
:: آذر 1396
:: آبان 1396
:: مهر 1396
:: شهريور 1396
:: مرداد 1396
:: تير 1396
:: خرداد 1396
:: ارديبهشت 1396
:: فروردين 1396
:: اسفند 1395
:: بهمن 1395
:: دی 1395
:: آذر 1395
:: آبان 1395
:: مهر 1395
:: شهريور 1395
:: مرداد 1395
:: تير 1395
:: خرداد 1395
:: ارديبهشت 1395
:: فروردين 1395
:: اسفند 1394
:: بهمن 1394
:: دی 1394
:: آذر 1394
:: آبان 1394
:: مهر 1394
:: شهريور 1394
:: مرداد 1394
:: تير 1394
:: خرداد 1394
:: ارديبهشت 1394
:: فروردين 1394
:: اسفند 1393
:: بهمن 1393
:: دی 1393
:: آذر 1393
:: آبان 1393
:: مهر 1393
:: شهريور 1393
:: مرداد 1393
:: تير 1393

آبر برچسب ها

تور کربلا , تور هوایی کربلا , تور زمینی کربلا , تور هوایی کربلا , کربلا , کربلا , تور کربلا هوایی , تور زیارتی کربلا , ثبت نام کربلا , تور زمینی کربلا , ثبت نام تور کربلا , امام حسین , زیارت کربلا , تور کربلا , تور زیارتی به کربلا ,

صفحه نخست | ايميل ما | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ |پروفایل مدیر وبلاگ |