نگاهی کلی به عراق قبل از تور کربلا داشته باشیم

بارها اظهار کرده ایم که خیلی خوب است قبل از اینکه به کشوری مسافرت کنیم اطلاعاتی پیرامون آن کشور داشته باشیم خوب ! عراق هم از این قاعده مستثنی نیست خیلی خوب است که قبل از رفتن به تور کربلا و زیارت ائمه مدفون در عراق کمی هم درباره این کشور بدانیم.

مهمترین موضوع درباره عراق برای ما ایرانی ها:

برای ما ایرانی ها شاید بیشتر از هر چیزی این مهم باشد که مدفن مطهر چند امام در این کشور است و از همه مهمتر مدفن و مرقد حضرت سیدالشهدا .

 

کشور همسایه ما یعنی عراق دارای فرهنگ و تمدن دیرینه و بسیار قدیمی می باشد . سومریان، اکدی‌ها و آشوری‌ها نخستین تمدن‌های باستانی عراق را چند هزار سال پیش از میلاد بنیان نهادند. در دوران پیش از اسلام، عراق کنونی جزئی از ایران بود. پس از اسلام عراق مرکز حکومت دراز مدت خلافت عباسی شد. عراق در سال ۱۹۱۹ از عثمانی جدا شد و به سرپرستی بریتانیا درآمد و در سال ۱۹۳۲ استقلال یافت. عراق کشوری است با قومیت‌های گوناگون و ساکنان آن را عرب، کرد، ترکمن، آسوری، کلدانی، مندایی و صابئین و غیره تشکیل می‌دهند. کردها در نواحی شمال و شمال شرقی عراق که به کردستان عراق مشهور است، زندگی می‌کنند و از لحاظ فرهنگی، زبانی و طرز پوشش با عرب‌ها متفاوتند.

اطلاعات كلی درباره عراق

پایتخت بغداد
بزرگترین شهر بغداد
نوع حكومت جمهوری
زبان رسمی عربی، كردی
مساحت 438,317 كیلومتر مربع
جمعیت 31,234,000 تخمین 2009
واحد پول دینار (IQD)
منطقه ی زمانی UTC+3
پیش شماره تلفن +964
دامنه ی اینترنتی .iq

پرچم كشور عراق

iraq  همه چیز درباره عراق

زمان به وقت عراق

آب و هوای هم اكنون عراق

موقعیت جغرافیایی عراق در نقشه جهان

iraq  همه چیز درباره عراق

آب و هوای عراق (IRAQ WEATHER)

كشور عراق دارای آب و هوای گوناگونی است و از این نظر به سه بخش تقسیم می‌شود:
ناحیه شمالی كه نواحی كوهستانی را در بر می‌گیرد و دارای آب و هوای مدیترانه‌ای است. این منطقه دارای زمستان های سرد، طولانی و پر برف و تابستان‌های معتدل و گرم می‌باشد. بارش باران در این منطقه نسبت به سایر مناطق عراق بیشتر بوده و ممكن است به 100 میلی‌متر در سال برسد.
ناحیه مركزی و جنوب غربی: از شمال كشور به سمت جنوب بر گرمی هوا افزوده شده و در جنوب و جنوب غربی كشور تحت تأثیر بادهای گرم و خشك عربستان قرار گرفته و دارای تابستان‌های گرم و خشك و طولانی است. گرم‌ترین ماه های سال در عراق از اردیبهشت تا شهریور است. میزان بارش در این منطقه در كوهپایه‌ها به 300 میلی متر می‌رسد و در جلگه‌های جنوبی بیش از 120 تا 250 میلی متر نیست.
ناحیه جنوب شرقی: در این ناحیه به خاطر وجود آب و هوای خلیج فارس، هوای گرم و مرطوبی حاكم است، به طوری كه درجه حرارت به بیش از 50 درجه می‌رسد. این ناحیه دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های متعادل است. تقریبا 90 درصد بارش عراق بین ماه های نوامبر و آوریل اتفاق می‌افتد كه بیشترین بارش آن در ماه های فصل زمستان از دسامبر تا مارس است.

پول و اقتصاد عراق (IRAQ ECONOMY)

بانک مرکزی عراق در تازه ترین اقدام خود ضمن اعلام موفقیتش در مهار نرخ تورم، نرخ بهره در سیستم بانکی این کشور را از 7 درصد به 6 درصد کاهش داد. در همین حال نرخ ذخیره قانونی بانک ها از 25 درصد به 20 درصد کاهش یافت. بانک مرکزی عراق بر این باور است که با این اقدام بانک ها برای افزایش وام دهی و سرمایه گذاری تشویق خواهند شد. البته بانک مرکزی عراق در تلاش است که نرخ بهره را 2 درصد بالاتر از نرخ تورم حفظ کند.
مطابق تازه ترین پیش بینی ها نرخ تورم در عراق طی سال میلادی جاری معادل سال گذشته یعنی 6.8 درصد خواهد بود. نرخ تورم اقتصاد عراق در سال های پایانی حکومت صدام تا 130 درصد رسیده بود و در سال 2003 میلادی که مصادف باحمله آمریکاست، این نرخ حدود 70 درصد گزارش شده است.
پیگیری سیاست کاهش نرخ بهره که به دلیل کوچکی بازار پول و توسعه نیافتگی بازار سرمایه عراق فعلا به طور دستوری از سوی بانک مرکزی این کشور دنبال می شود، نیز روند افزایش سرمایه گذاری صنعتی در عراق را تشدید کرد. به طوری که نرخ رشد تولیدات صنعتی عراق در سال میلادی گذشته از 10 درصد فراتر رفت. تولید ناخالص داخلی عراق هم بر اساس شاخص قدرت خرید از 58 میلیارد دلار در سال 2003 به حدود 100 میلیارد دلار در سال 2009 رسید. البته عراق روزانه یک میلیون و 670 هزار بشکه نفت صادر می کند و 95 درصد درآمد دولت عراق از محل عایدی صادرات نفت است. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که رشد اقتصاد عراق در سال میلادی جاری به 7.3 درصد خواهد رسید.
در مجموع کارشناسان پیش بینی می کنند با پیروزی اخیر شرکت های نفتی بزرگ جهان در مناقصه های نفتی این کشور، روند رو به رشد اقتصاد عراق همچنان ادامه داشته باشد، ولی وابستگی بالای دولت به درآمدهای نفتی همچنان بزرگ ترین چالش پیش روی اقتصاد سیاسی این کشور خواهد بود.

فرهنگ مردم عراق (IRAQ CULTURE)

فرهنگ در عراق قدمتی چند هزار ساله و به اندازه عمر پیدایش نخستین تمدن ها در میان‌رودان دارد. صور فرهنگی از قبیل نقاشی، مجسمه سازی، قالی بافی، شاعری و بالاخص معماری همواره نزد مردم این سرزمین از محبوبیت و مقبولیت بالایی برخوردار بوده است و بیشترین تعداد عالمان و هنرمندان جهان عرب را می‌توان متعلق به این منطقه دانست.
سومریان که اولین اقوام ساکن در این منطقه بودند را می‌توان بنیانگذاران فرهنگ عراق نامید. بعد از آن تا مدت ها زبان و فرهنگ اقوام سامی که همسایه‌های غربی و جنوبی عراق را تشکیل می‌دادند، در عراق مورد استفاده قرار می‌گرفت. با گسترش قلمرو امپراتوری ایران، فرهنگ عراق تحت تاثیر فرهنگ ایران قرار گرفت. با پیدایش اسلام از شبه جزیره عربستان و گسترش آن به تمام خاورمیانه، عصری جدید در زندگی مردم این منطقه آغاز شد که برگرفته از علوم، مدنیت و هنر اسلامی بود. خلافت عباسیان نیز برهه‌ای تاریخی به شمار می‌رود که در شکل‌گیری و شکوفایی فرهنگی مردم این سرزمین نقش بسزایی داشته است. با قدرت گرفتن امپراطوری عثمانی دوره‌ای جدید در گسترش و پیشرفت فرهنگ و تمدن در این ناحیه رقم خورد. با پایان یافتن جنگ جهانی اول و سلطه امپراطوری بریتانیا بر این کشور، فرهنگ این کشور تا حدودی تحت تاثیر فرهنگ غرب قرار گرفت.

زبان مردم عراق (IRAQ LANGUAGE)

عربی و کردی زبان‌های رسمی عراق هستند. میزان باسوادی بین ۶۰٪ تا ۷۰٪ است. علاوه بر این دو زبان‌های دیگری نیز در این کشور گویشورانی دارند:
آذربایجانی (ترکمن‌های عراق): ۶۰۰ هزار نفر (شهر کرکوک، اربیل، رواندوز، از جنوب شرق کرکوک تا مقدادیه، خانقین، مندلی و ناحیه موصل)
فارسی: ۲۲۷ هزار نفر
کلدانی نو (از زبان‌های آرامی): ۱۱۰ هزار نفر (موصل، بغداد، بصره، جنوب شرقی کردستان)
ارمنی: حدود ۶۰ هزار
آشوری (از زبان‌های آرامی): ۳۰ هزار نفر (شمال عراق، بغداد، بصره، کرکوک، اربیل)
دوماری (زبان کولی‌ها، از زبان‌های هندوآریائی): ۲۲٬۹۰۰ هزار نفر
گورانی (از شاخه شمال غربی زبان‌های ایرانی): ۲۱ هزار نفر (نزدیکی حلبچه، شرق سلیمانیه، پراکنده از موصل تا خانقین)
باجلانی (از شاخه شمال غربی زبان‌های ایرانی): ۲۰ هزار نفر (شمال خانقین، استان موصل، نواحی کردنشین)
سارلی (از شاخه شمال غربی زبان‌های ایرانی): کمتر از ۲۰ هزار نفر (شمال موصل، استان کرکوك)
آیداغی (چرکسی، از زبان‌های قفقازی): ۱۹ هزار نفر
شبک (از شاخه شمال غربی زبان‌های ایرانی): ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر (شمال موصل)
کوی سنجق (از زبان‌های آرامی): ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر (کوی سنجق، شمال عراق)

مذهب مردم عراق (IRAQ RELIGION)

در عراق، حدود ۷۵ درصد مردم عرب، ۲۰ درصد کرد و ۵ درصد آشوری، ترکمن و سایر اقوام هستند. همچنین حدود ۶۰ درصد مردم عراق شیعه، ۳۸ درصد سنی و ۲ درصد مسیحی و پیروان سایر ادیان هستند. عراق محل زندگی و مرگ ۶ امام شیعهاست و شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و سامرا زیارتگاه شیعیان جهان است.

غذای مردم عراق (IRAQ FOOD)

غذاهای عراقی به شدت تحت تاثیر کشورهای همسایه اش، ترکیه و ایران است و یکی از معدود کشورهای خاورمیانه است كه فاقد غذاهای منحصر به فرد است. مانند ترک ها، عراقی ها نیز استفاده از سبزیجات و خوردن مقدار زیادی از گوشت بره، برنج و ماست را دوست دارند. مانند ایرانیان، آن ها از پخت و پز میوه ها با گوشت گاو و مرغ لذت می برند.

مسافت و اختلاف زمانی عراق (DISTANCE & LOCAL TIME)

فاصله و اختلاف زمانی تهران و بغداد (ایران و عراق)

مسافت تهران تا بغداد 699 کیلومتر است.
طول پرواز از تهران تا بغداد حدود 1 ساعت می باشد.
بغداد نیم ساعت از تهران عقب تر است، یعنی ساعت 12 در تهران معادل ساعت 11:30 در بغداد است.

جشن ها و تعطیلات رسمی عراق (IRAQ CELEBRATIONS)

1 ژانویه، سال نو
6 ژانویه، روز ارتش
21 مارس، روز بهار
17 آپریل، روز فاآو
1 می، روز كارگر
14 جولای، روز ملی عراق
8 آگوست، روز صلح، پایان جنگ ایران و عراق