صفحه نخست

ايميل ما

آرشیو مطالب

لينك آر اس اس

عناوین مطالب وبلاگ

پروفایل مدیر وبلاگ

تور کربلا

تور کربلا نوروز

:: صفحه نخست
::
ايميل ما
::
آرشیو مطالب
::
پروفایل مدیر وبلاگ
::
لينك آر اس اس
::
تور کربلا نوروز
::
عناوین مطالب وبلاگ
::

::تور کربلا
::فضائل زیارت امام حسین (ع) و زیارت کربلا
::درباره واقعه کربلا
::اماکن متبرکه عراق
::اطلاعات زائر
::هتل های کربلا
::هتل های نجف اشرف
::هتل های کاظمین


تمام لينکها تماس با ما


نويسندگان :
:: رامش
:: رضا والی نژاد

آمار بازديد :




دستمالی که شاه اسماعیل از سر حُر بن یزید باز کرد

تور کربلا. تور زمینی کربلا. تور هوایی کربلا.

حُرّ بن یزید بن ناجیه تَمیمی یربوعی ریاحی، از یاران امام حسین(ع) و شهدای دشت کربلا. او از بزرگان و رؤسای کوفه و مردی شریف در میان قوم خود بود و از جنگاوران مسلمان به شمار می‌رفت. حر فرمانده بخشی از سپاه عبیدالله بن زیاد در واقعه كربلا بود كه به سبب پشیمانی از اقدام خود و پیوستن به امام حسین(ع)، نزد شیعیان حرمتی خاص دارد. شیعیان حر را نماد امید به قبولی توبه و رستگاری بعد از آن می‌دانند.

زمان توبه حرّ تا شهادت وی چندان به طول نینجامید. بنابر روایتی، حرّ از امام حسین(ع) تقاضا کرد که چون اولین کسی بوده که بر امام خروج کرده، اجازه دهد که نخستین مبارز و شهید باشد.

جنازه آن آزاد مرد را قبيله اش، بن رياح، از ميدان جنگ خارج كرد و در روستايي در 7 كيلومتري شمال غربي كربلا به خاك سپرد. همان جا كه امروزه به سبب وجود قبر او به « روستاي حرّ » معروف است. آستان مبارك آن شهيد در 370 ق به دستور عضدالدوله ديلمي ساخته شد.

در 914 ق شاه اسماعيل صفوي، كه خود به زيارت اين آستان مشرف شده بود، به تجديد بناي آن پرداخت. اين بنا يك بناي ساده در ميان صحرا است كه به صورت يك چهار ديواري آجري و قلعه اي مستحكم به دستور مادر آقاخان محلاتي ساخته شده است. اين مزار صحن و گنبدي با كاشي آبي و ضريح نقره اي دارد. ناصر الدين شاه، كه آن جا را زيارت كرد، در آن دوران از خرابي و وضع نامطلوب و نگه داري بد آن بقعه به مدحت پاشا، حاكم كربلا، گلايه كرده و براي تعمير و نگه داري بهتر آن سفارش هايي كرده بود.


 در 1330 ق تعميراتي در آن آستان انجام گرفت و ايواني در آن تعبيه شد. كتيبه بالاي اين ايوان نشان دهنده باني و تعمير كننده آن است: « قد عمر هذا المكان بهمة آقا حسين خان شجاع السلطان همداني دام ظله الفاني سنه 1330 ق ». در قسمت شرقي صحن، حجره هايي در دو طبقه جهت سكونت زائران ساخته شده و هنرمندان ايراني در 1396 ق، حرم را آينه كاري كردند.

در كتاب‌ «تنقيح‌ المَقال‌» مامَقاني‌ نقل‌ مي كند از حائري‌ از سيّد نعمة‌ الله‌ جزائري‌ در كتاب‌ «أنوار نعمانيّه‌» كه‌ او مي گويد: ‎ جماعتي‌ از مردمان‌ معتمد و موثّق‌ براي‌ من‌ نقل‌ كردند كه‌ چون‌ شاه‌ إسماعيل‌ بغداد را به‌ تصرّف‌ خود درآورد براي‌ زيارت‌ قبر حضرت‌ سيّد الشهداء عليه‌ السّلام‌ به‌ كربلا آمد و چون‌ از بعضي‌ از مردم‌ شنيده‌ بود كه‌ به‌ حرّبن‌ يزيد رياحي‌ طعن‌ مي زنند، به‌ سمت‌ قبر حرّ آمد و دستور داد قبر حرّ را نبش‌ كنند.

چون‌ قبر حرّ را نبش‌ كردند، ديدند كه‌ به‌ همان‌ هيئت‌ و كيفيّتي‌ كه‌ كشته‌ شده‌ است‌ خوابيده‌ است‌، و بر سر او دستمالي‌ ديدند كه‌ با آن‌ سر حرّ بسته‌ شده‌ بود.

شاه‌ اسماعيل‌ در كتب‌ تاريخي خوانده‌ بود كه‌ در واقعه‌ كربلا كه‌ سر حرّ مورد اصابت‌ قرار گرفت‌ و حضرت سيد الشهدا عليه السلام دستمال‌ خود را بر سر حرّ بستند و حرّ با همان‌ دستمال‌ دفن‌ شده‌ است‌، براي‌ باز كردن‌ و برداشتن‌ دستمال‌ تصميم‌ گرفت‌. چون‌ آن‌ دستمال‌ را باز كردند خون‌ از سر حرّ جاري‌ شد بطوريكه‌ از آن‌ خون‌ قبر پُر شد و چون‌ دستمال‌ را بستند خون‌ باز ايستاد و چون‌ دوباره‌ باز كردند خون‌ جاري‌ شد. و هر چه‌ كردند كه‌ بتوانند آن‌ خون‌ را به‌ غير از همان‌ دستمال‌ بندبياورند و از جريانش‌ جلوگيري‌ كنند ميسّر نشد. و از اينجا دانستند كه‌ اين‌ قضيّه‌ موهبت‌ الهي‌ است‌ كه‌ نصيب‌ حرّ شده‌ است‌. شاه‌ إسمعيل‌ دستور داد قبّه‌اي‌ بر مزار او بنا كردند و خادمي‌ را بر آن‌ گماشت‌ تا آن‌ بقعه‌ را خدمت‌ كند.




:: موضوعات مرتبط: درباره واقعه کربلا، ،
:: برچسب‌ها: تور کربلا, تور زمینی کربلا, تور هوایی کربلا, کربلا, ,

نوشته شده توسط رامش در دو شنبه 16 اسفند 1395


شام غریبان بر اهل بیت مظلوم امام حسین (ع) چه گذشت؟

تور کربلا. تور زمینی کربلا. تور هوایی کربلا. کربلا.

سال 61 ه.ق عصر روز دهم محرم لشكر یزید ملعون بعد از این كه امام حسین (علیه‌السلام) را به شهادت رساند به دستور فرماندهان خود دست به غارت و آتش زدن خیمه‌ها و آزار و اذیت خاندان نبوت زدند.

 

آن نامردان بی شرمانه به سوی خیمه‌های حرم امام حسین (علیه‌السلام) روی آوردند و اثاث و لباسها و شتران را به غارت بردند و گاه بانویی از آن اهل‌بیت پاك با آن بی‌شرمان بر سر جامه‌ای در كشمكش بود و عاقبت آن لعنت شدگان الهی جامه را از او می‌ربودند.

 

دختران رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و حریم او از خیمه‌ها بیرون آمده و می‌گریستند و در فراق حامیان و عزیزان خود شیون و زاری می‌نمودند.

 

بعد از این اموال اهل‌بیت را با سر و پای برهنه و لباس به یغما رفته به اسیری گرفتند. و آن بزرگواران را از كنار پیكر امام حسین (علیه‌السلام) گذراندند. وقتی نگاه اهل‌بیت به كشته‌ها افتاد فریاد كشیدند و بر صورت خود زدند.

 

بعد از به اسارت گرفتن اهل بیت، عمر سعد ملعون در میان یارانش فریاد كشید: چه كسی حاضر است كه اسب بر پشت و سینه حسین (علیه‌السلام) بتازد! ده نفر داوطلب شدند و پیكر مطهر امام حسین(علیه‌السلام) را با سمّ اسبان لگدكوب كردند.

 

در عصر عاشورا عمر سعد ملعون سر مبارك امام حسین(علیه السلام) را با خولی بن یزید اصبحی ملعون و حمید بن مسلم ازدی نزد عبیداله بن زیاد به كوفه فرستاد و سرهای یاران و خاندان او را جمع كرده (كه هفتاد دو سر بود) و به همراهی شمر بن ذی‌الجوشن و قیس بن اشعث به كوفه فرستاد.

 

سپس كشته‌های پلید خودشان را جمع كرده و دفن نمودند ولی جنازه بی سر و زیر پای اسبان لگدكوب شده امام حسین (علیه‌السلام) و یارانش تا روز دوازدهم محرم عریان در بیابان كربلا بود تا این كه توسط قبیله بنی‌اسد و به راهنمایی امام سجاد (علیه‌السلام) دفن شدند.

 

شب یازدهم محرم را گویا اسرای مظلووم اهل‌بیت در یك خیمه نیم‌سوخته سپری نمودند در این رابطه در مقاتل چیزی از احوال اهل‌بیت (علیهم‌السلام) نقل نشده ولی می‌توان تصور كرد كه چه شب سختی و را بعد از یك روز پر سوز و از دست دادن عزیزان و غارت اموال و اسارت و سوختن خیمه‌ها و اهانت‌ها و ... داشته‌اند.

 

عمر سعد ملعون در روز 11 محرم دستور حركت از كربلا به سوی كوفه را می‌دهد و زنان و حرم امام حسین (علیه‌السلام) را بر شتران بی‌جهاز سوار كرده و این امانت‌های نبوت را چون اسیران كفّار در سخت‌ترین مصائب و غم و غصه كوچ می‌دهند.

 

شاعر عرب این مصیبت عظما را به رشته نظم در آورده:

"یصلى على المبعوث من ..."؛ این قضیه بسیار شگفت‌آور است كه مردم بر پیغمبر مبعوث كه از آل هشام است، تحیت و درود بر روح پاكش می‌فرستند و از طرف دیگر، فرزندان و خاندان او را به قتل مى‌رسانند!!

 

در هنگام حركت از كربلا عمر سعد دستور داد كه اسرا را از قتلگاه عبور دهند. قیس بن قرّه گوید: هرگز فراموش نمی‌كنم لحظه‌ای را كه زینب دختر فاطمه (سلام‌الله علیها) را از كنار كشته بر خاك افتاده برادرش حسین عبور دادند كه از سوز دل می‌نالید ... و امام سجاد (علیه‌السلام) می‌فرماید: ... من به شهدا نگریستم كه روی خاك افتاده و كسی آنها را دفن نكرده، سینه‌ام تنگ شد و به اندازه‌ای بر من سخت گذشت كه نزدیك بود جانم بر آید و عمه‌ام زینب وقتی از حالم با خبر شد مرا دلداری داد كه بی‌تابی نكنم.



:: موضوعات مرتبط: درباره واقعه کربلا، ،
:: برچسب‌ها: تور کربلا, تور زمینی کربلا, تور هوایی کربلا, کربلا, ,

نوشته شده توسط رامش در یک شنبه 15 اسفند 1395


سینه زدن امام عصر (ع) برای امام حسین (ع)

تور کربلا. تور زمینی کربلا.تور هوایی کربلا.

خاطره كربلا و مصائب سالار شهيدان  امام حسین چنان اثر عميقي در وجود پيشواي دوازوهم حضرت ولي عصر روحي لتراب مقدمه الفداء بوجود آورده كه به هيچ قيمت مرتفع نمي گردد .
‏ اين خاطره سوگ بار در قلب عالم امكان با رساترين و سوزان ترين گفتاري زبانزد حضرت است ، زيرا مي فرمايد :
لئن اخرتني الدهور و عاقني عن نصرك المقدور و لم اكن لمن حاربك محارباً و لمن نصب لك العداوه مناصباً فلاندبنك صباحاً و مساءً و لابكين لك بدل الدموع دماً .
اي جد بزرگوار ، اگرچه روزگار مرا عقب داشت اما خدا پايان مقام ولايت از نسلت را به عهده من گذاشت . من نبودم تا با دوستانت همعنان شوم و با دشمنانت محاربه نمايم ، ولي خاطره كربلايت چنان در مغزم نقش بسته است كه هرگز فراموش نخواهد شد . من به ياد مصيبتهاي حزن آلود بقدري مي گريم كه اشك چشمم پايان پذيرد . از بامداد تا شام سرشك از ديده مي بارم و مصائب دردناك را به ياد مي آورم .

 
سينه زدن امام زمان عليه السلام

شايد بعضي از بي خردان وکم فهم ها متوجه اهميت عزاداري براي حظرت سيدالشهدا عليه السلام را نشوند و ندانند كه دهها حديث در اهميت عزاداري براي حضرت ابي عبدالله الحسين عليه السلام رسيده و حتي تمام علما و مراجع تقليد خودشان به آن مبادرت مي كردند و يكي از وسايل تشرف به محضر حضرت بقيه الله روحي فداه را گريه بر حضرت سيد الشهدا عليه السلام مي دانستند . در سال 1333 كه براي تحصيل به نجف اشرف مشرف شدم با جمعي از علماي اعلام پياده به كربلا مي رفتيم در بين راه به محلي به نام طويرج كه با كربلاي معلي بيشتر از 4 فرسخ فاصله نداشت رسيديم . يكي از علماي بزرگ به من گفت :

‏ روز عاشورا دسته هاي سينه زن از اينجا به كربلا حركت ميكنند و جمعي از علما و حتي بعضي از مراجع به آنها ملحق مي شوند و با آنها سينه مي زنند ، سپس آن عالم بزرگ به من مي گفت : روز عاشورايي بود كه من با دسته طويرج به سوي كربلا مي رفتيم ، در ميان سينه زنها يكي از مراجع تقليد فعلي كه آن وقت از علماي بزرگ اهل معني محسوب مي شد با كمال اخلاص و اشك جاري مشغول سينه زدن بود . من از آن عالم بزرگ سؤال كردم كه شما به چه دليل علمي اين كار را انجام مي دهيد ؟
‏ فرمود : مرحوم علامه سيد بحرالعلوم روز عاشورا با عده اي از طلاب از كربلا به استقبال دسته سينه زني طويرج مي روند ، ناگهان طلاب مي بينند مرحوم سيد بحرالعلوم با آن عظمت و مقام شامخ علمي عمامه و عبا و عصا و قبا را كنار انداخت و مثل ساير سينه زنها لخت شده و خود را ميان عزاداران و سينه زنان انداخت و به سر و سينه مي زند .
‏ طلابي كه با معظم له به استقبال آمده بودند هرچه مي كنند كه مانع از آن همه احساسات پاك و محبت بشوند ميسر نمي گردد . بالاخره عده اي از طلاب براي حفظ سيد بحر العلوم اطراف ايشان را مي گيرند كه مبادا زير دست و پا بيفتد و ناراحت شود تا آنكه بعد از اتمام برنامه سينه زني بعض از خواص از آن عالم بزرگ مي پرسند چگونه شد كه شما بي اختيار وارد دسته سينه زني شديد و آن گونه مشغول عزاداري گرديديد ؟
‏ فرمود : وقتي به دسته سينه زني رسيدم ديدم حضرت بقيه الله عجل الله تعالي فرجه الشريف با سر و پاي برهنه ميان سينه زنها به سر و سينه مي زنند و گريه مي كنند من نتوانستم طاقت بياورم لذا از خود بي خود شدم و در خدمت حضرتش مشغول سينه زدن گرديدم .
 تور کربلا از تهران. کربلا. از تهران. کربلا .



:: موضوعات مرتبط: درباره واقعه کربلا، ،
:: برچسب‌ها: تور کربلا, تور زمینی کربلا, تور هوایی کربلا, تور کربلا از تهران, کربلا, از تهران, ,

نوشته شده توسط رامش در یک شنبه 1 اسفند 1395


ماجرای کربلا در قرآن

تور کربلا. تور زمینی کربلا. تور هوایی کربلا.

یکی از سوره های قرآن در مورد آل عمران است این سور ه  به نام حضرت مریم است  ایه اول این سوره از حروف مقطعه است  که بسیاری از مفسّران قرآن مجید عقیده دارندکه آیه «کهیعص» که از حروف رمزی و مقطّعه میباشد به ماجرای کربلا و شهادت امام حسین (ع) اشاره دارد دلیل این مفسران بر ارتباط آیه «کهیعص» با ماجرای کربلا، روایتی از «سعد بن عبدالله قمی» است که در کتب روایی از جمله «کمال‌الدین وتمام النعمة» شیخ صدوق (متولد نیمه اول قرن چهارم هجری) و «احتجاج»‌ مرحوم طبرسی (متولد نیمه اول قرن ششم هجری) آمده است .

از کتاب‌های متأخر نیز می‌توان به «تفسیر البرهان» سیدهاشم بحرانی و «بحار الانوار» علامه مجلسی اشاره کرد که این روایت در آن‌ها ذکر شده است .

 سعد بن عبدالله قمی روایت می‌کند که در خدمت امام عسکری (ع) بودم و فردی از تأویل آیه کهیعص پرسش کرد. امام عسکری (ع) فرمود که از فرزندم «مهدی» پاسخ را دریافت کنید.

 آن‌گاه امام زمان (عج) فرمودند: «هذه الحروف من أنباء الغیب، أطلع الله علیها عبده زکریا علیه‌السلام، ثم قصّها علی محمد صلی‌الله علیه وآله، وذلک أن زکریا سأل ربّه أن یعلّمه أسماء الخمسة، فأهبط علیه جبرئیل فعلّمه إیاها، فکان زکریا إذا ذکر محمداً وعلیاً وفاطمة والحسن سُرِّی عنه همّه، وانجلی کربّه، وإذا ذکر الحسین خنقته العبرة ووقعت علیه البهرة! فقال ذات یوم: یا إلهی! ما بالی إذا ذکرت أربعا منهم تسلیّت بأسمائهم من همومی، وإذا ذکرت الحسین تدمع عینی وتثور زفرتی؟! فأنبأه الله تعالی عن قصته، وقال: (کهیعص) فالکاف اسم کربلاء، والهاء هلاک العترة، والیاء یزید وهو ظالم الحسین علیه‌السلام، والعین عطشه، والصاد صبره.»

ماجرا از این قرار است که حضرت زکریا از پروردگارش درخواست کرد که «اسماء خمسه طیبه‏» را به وی بیاموزد.

خداوند متعال، جبرئیل امین را بر او فرو فرستاد و آن اسماء را به او تعلیم داد. حضرت زکریا هنگامی که نام‏های محمد (ص)، علی (ع)، فاطمه (س) و حسن (ع) را یاد می‏کرد، اندوه و ناراحتی‌اش بر طرف می‏شد و گرفتاریش از بین می‏رفت. امام هنگامی که از حسین (ع) یاد می‏کرد، بغض گلویش را می‏فشرد و مبهوت می‏شد.

به همین دلیل روزی از خداوند سبب این اندوه و ناراحتی را جویا شد و گفت: بارالها! چرا وقتی آن چهار نفر را یاد می‏کنم، آرامش می‏یابم و اندوهم بر طرف می‏شود، اما وقتی حسین را یاد می‏کنم، اشکم جاری و ناله‏ام بلند می‏شود؟

خدای تعالی او را از داستان شهادت امام حسین (ع) آگاه کرد و فرمود: «کهیعص‏»! «ک» نام کربلا و «ه» اشاره به کشته‌شدن عترت طاهره دارد. «ی» اشاره به نام یزید دارد که بر حسین (ع) ظلم کرد و «ع» اشاره به عطش و تشنگی آن امام و «ص» نیز نشان صبر و مقاومت ایشان است.



:: موضوعات مرتبط: درباره واقعه کربلا، ،
:: برچسب‌ها: تور کربلا, تور زمینی کربلا, تور هوایی کربلا, کربلا, ,

نوشته شده توسط رامش در پنج شنبه 28 بهمن 1395


گریه حضرت زهرا (س) در بهشت برای امام حسین (ع) چگونه است؟

تور کربلا. تور زمینی کربلا. تور هوایی کربلا. کربلا.

 طرح شبهاتی پیرامون واقع عاشورا یکی از اهداف دشمنان برای کم رنگ کردن این واقعه مهم شیعه از همان ابتدای تاریخ  کربلابوده است یکی ازاین شبهات درمورد حضرت زهرا وعزاداری ایشان در بهشت است
چگونه حضرت زهرا (س) در بهشت از واقعه کربلا در عذاب است و شیون می کند مگر اولاً بهشت جای عذاب است؟! و ثانیاً مگر امام حسین (ع) اکنون در بهشت نزد مادر گرامی شان نیستند که از فراقشان گریه می کنند؟

پاسخ :
در پاسخ به این شبهه مطالبی به شرح ذیل بیان می شود.
الف: بدون تردید ابعاد گوناگون حادثه عاشورا از آن واقعه ای بی نظیر ساخته است و این بی بدیل بودن هم از جهت درندگی و ظلم دشمنان امام حسین ـ علیه السلام ـ و هم از جهت تنهایی و مظلومیت ابا عبدالله الحسین ـ علیه السلام ـ می باشد و هر یکی از این دو جهت به این مصیبت عظمی شکل خاصی داده است و ظلمی که در حق امام حسین ـ علیه السلام ـ و اهل بیت آن حضرت روا داشته شده است از ظلم هایی که نسبت به دیگر معصومین روا داشته شده بسی عمیق تر و فجیع تر است و همین امر موجب شده است که زمین و آسمان بر او اشک بریزد یعنی اشک و گریه بر آن حضرت صرف بروز یک عاطفه انسانی نیست بلکه قتل و شهادت امام حسین ـ علیه السلام ـ موجب تزلزل در جمیع نظام عالم گردیده است و هر موجودی به تناسب هویت خود بر امام ـ علیه السلام ـ به نحو ویژه ای گریسته است.
ابن عساکر نقل نموده است که روز قتل امام حسین ـ علیه السلام ـ در بیت المقدس و شام سنگی را بر نداشتند الاّ این که زیر آن خون مشاهده کردند و روز شهادت او هوا تیره شد و آفاق تغییر کرد و آسمان به گونه ای سیاه شد که ستاره ها ظاهر گردید و خورشید گرفت و آفاق آسمان بعد از قتل او 6 ماه به طور غیر معمول هنگام طلوع و غروب سرخ رنگ بود لذا چگونه می توان از ریختن اشک ها جلوگیری کرد در حالی که آسمان بر او خون گریسته همان طوری که بر یحیی بن زکریا اشک خون ریخته است.[1]
ب: راجع به گریه و شیون فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ بر مصائب فرزندش امام حسین ـ علیه السلام ـ آن هم بعد از شهادت حضرت ابا عبدالله ـ علیه السلام ـ روایات مختلفی وجود دارد که به برخی اشاره می شود.
1. مطابق برخی از روایات از سوی فاطمه زهرا در آسمان ها مجلس ماتم و عزا برای ابا عبدالله الحسین بر پا می شود به این بیان که هرگاه دخت گرامی پیامبر اکرم از فراز آسمان ها بر شهادتگاه فرزندش نظاره می کند، در سوگ او به گونه ای شیون می نماید که تمامی موجودات آسمان ها و زمین و دریا و فرشتگان سوگوار می گردند. آنگاه پیامبر گرامی اسلام او را آرامش می بخشد و او برای زایران و شیفتگان حسین ـ علیه السلام ـ دعا می کند.[2]
2. مجلس عزا و ماتم برای امام حسین در روز محشر در حالی برگزار می شود که فاطمه س پیراهن گلگون به خون فرزندش را در دست گرفته وارد صحرای محشر می شود و در سوگ او به شدت اشک می ریزد آنگاه پیامبر و فرشتگان و تمامی مؤمنان در سوگ او سیلاب اشک جاری می سازند...[3]
3. امام صادق ع از پیامبر اکرم روایت می نماید که روز قیامت گنبد نورانی برای فاطمه س بنا می کنند. و امام حسین وارد می شود در حالی که سر در بدن ندارد همین که نظر فاطمه س به او می افتد آن چنان ناله ای سر می دهد که هیچ فرشته مقرب و هیچ پیامبر مرسلی و بنده مؤمنی نمی ماند الاّ این که بر او گریه می کنند.[4]
حال با توجه به مطالبی که بیان شد در پاسخ سئوال فوق برخی ها نظیر شهید مطهری (ره) با استناد به فرموده امام حسین ع که «هیچ پاره تنی از رسول خدا نیست جز این که با آن حضرت در حضیرة القدس به سر می برد... و من امام حسین ع آرزو دارم کشته شوم چون علاقه مندم به پدرم، جدم و مادرم ملحق شوم...» می گوید بی تابی و شیون فاطمه زهرا برای امام حسین وجهی ندارد و فلسفه ترغیب ائمه ـ علیهم السلام ـ به عزاداری برای ابا عبدالله مطلب دیگری است نه همدردی با حضرت زهرا .[5] بر این اساس فاطمه زهرا شیون و ناله ای ندارد زیرا فرزندش امام حسین ـ علیه السلام ـ در کنارش هست.
این سخن که فلسفه ترغیب ائمه ـ علیهم السلام ـ به عزاداری برای امام حسین مطلب دیگری است نه همدردی با حضرت زهرا سخن صحیحی است ولی با توجه به روایات که دلالت بر گریه حضرت زهرا بر امام حسین ـ علیه السلام ـ می کند شاید بتوان گفت گریه و شیون فاطمه زهرا هنگام یاد آوری مصائب فرزندش امام حسین امری طبیعی است چون بعد از مرگ هر چند راه تکامل عملی وجود ندارد امّا راه تکامل علمی باز است و این تکامل علمی برای همه هست حتی برای کسانی که مسائل و اموری از قبیل جهنم و بهشت و... برای آنان افسانه و اساطیر الاولین در این دنیا به شمار می آمد اینان نیز تکامل علمی پیدا می کنند و به علم حضوری می یابند که آنچه انبیا به آنان خبر داده بودند، عین حقیقت بوده است.
بنابراین فاطمه زهرا س وقتی مصایب فرزندش حسین ع را به یاد می آورد یا متأثر نمی شود که خیلی بعید است یا متأثر و متأسف می شود چنان که اشاره شد که گریه بر مظلومیت ولی خدا امکان دارد حتی در صورتی که هیچ جدائی و فراقی بین گریه کننده و آن کسی که بر او گریه می شود وجود نداشته باشد و دلیل و شاهد این سخن همان مجالس عزا و گریه های پیامبر اکرم و فاطمه زهرا و امام علی و امام حسن در زمان حیات امام حسین برای آن حضرت می باشد.[6] یعنی با این که پیامبر اکرم و فاطمه زهرا و امام حسین در یک جا جمع بوده ولی به موجب اطلاع یافتن از مصائب ابا عبدالله ـ علیه السلام ـ بر آن حضرت اشک ریخته اند و بی تابی کرده اند و این در حالی بوده است که هنوز امام حسین شهید نشده است و فاطمه زهرا به صرف مطلع شدن از شهادت و مظلومیت امام حسین گریان شده است در حالی که گریه فاطمه زهرا در عالم برزخ و بهشت برزخی و نیز در صحرای محشر بعد از شهادت آن حضرت و بعد از آن است که صحنه شهادت و کیفیت قتل حضرت تجسم یافته و متمثل شده است و معصومین ـ علیهم السلام ـ آن را مشاهده کرده اند.
آری آن بهشتی که در آن حزن و اندوه وجود ندارد همان بهشتی است که صالحان بعد از حساب و عبور از پل صراط به آن می رسند و آن همان بهشت جاویدانی است که خدا وعده اش را داده است.
و اهل آن آنگاه به آن می رسند که دادگاه عمومی روز محشر به پایان می رسد و به اعمال خلایق رسیدگی می شود. لذا پیش از ورود به بهشت جاویدانی چه در عالم برزخ و چه در صحرای محشر حزن و اندوه تصور دارد حال این محزون شدن چه در اثر یادآوری مصایبی باشد که در دنیا بر محبوب کسی و یا خود انسان وارد شده است و چه انسان برای دادخواهی در محکمه عدل الهی گریه کند و محزون شود و پایان یافتن حزن و اندوه با یادآوری مصیبت، آنگاه صورت می گیرد که غصه ها فراموش شود.
چنان که در ادامه روایت شماره 3 می خوانیم بعد از آن که حضرت زهرا س اهل محشر را با ناله های خود می گریاند خدا قاتلان و یاری کنندگان و شرکت کنندگان در قتل امام حسین ع را گرد هم می آورد و آنان کشته می شوند و محشور می شوند، سپس کشته می شوند و محشور می شوند و همین طوری این کشته شدن آنان ادامه می یابد تا جایی که از فرزندان رسول خدا کسی نمی ماند که قاتلان حسین ع به دست او کشته نشده باشد و در همین وقت است که خشم ها فرو می نشیند و غصه ها از یاد می رود.
امام صادق ع در ادامه این روایت می فرماید: «شیعیان ما مؤمنان راستینی هستند که بی گمان با ما در اندوه و حسرت طولانی این مصیبت همراه شدند».[7] این بخش از روایت دلالت می کند که حسرت مصیبت شهادت امام حسین ع طولانی است و هرگاه به یاد کسی بیاید محزون می شود و این حزن آنگاه پایان می پذیرد که غصه ها به فراموشی سپرده شود و آن وقتی است که از قاتلان امام حسین ع انتقام گرفته شود.
پیامبر اکرم می فرمایند: روز قیامت به فاطمه س گفته می شود داخل بهشت شو؟ فاطمه می گوید داخل نمی شوم تا این که بدانم پس از من با فرزندم چه کردند. به فاطمه س گفته می شود به اهل محشر نگاه کن حضرت نگاه می کند و حسین را در حالی می بیند که سر در بدن ندارد، ناله ای سر می دهد که من و فرشتگان را به گریه و شیون وا می دارد و در این وقت خداوند خشم می کند و قاتلان امام حسین ع را به آتش عذابش می سوزاند».[8]
از آن چه گفته شد می توان نتیجه گرفت که:
اولا گریه فاطمه زهرا س به موجب فراقش از امام حسین ع نیست بلکه به موجب یاد آوری ستم ها و مصائبی است که بعد از حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ در حق امام حسین ـ علیه السلام ـ روا داشته شده و فاطمه ـ سلام الله علیها ـ هر چند با فرزندش امام حسین ـ علیه السلام ـ در بهشت برزخی به سر می برد ولی به سبب این که مصائب فرزندش را به یاد آورده و آن را ادراک می نماید، متأثر می گردد و بر مصایب فرزندش اشک می ریزد و این گریه موجب آرامش خاطر حضرت زهرا می گردد، لذا از گریه ایشان شاید درست نباشد که به شکنجه و عذاب تعبیر شود


ثانیا همان طوری که گفته شد این که در برخی از روایات به گریه حضرت زهرا بر مصائب فرزندش امام حسین ـ علیه السلام ـ اشاره شده است، این ناله ها یا مربوط است به زمانی که حضرت ابا عبدالله ـ علیه السلام ـ هنوز شهید نشده و یا مربوط است به زمانی که حضرت شهید شده ولی هنوز قیامت تحقق نیافته و یا مربوط است به صحرای محشر که حضرت زهرا وقتی آن وضع دلخراش فرزندش را مشاهده می نماید شیون و ناله می کند و همه اهل محشر را می گریاند و بر اساس برخی از روایات ناله حضرت در صحرای محشر برای دادخواهی است و از خداوند می خواهد که در مورد قاتلان امام حسین ع داوری نماید.


ثالثا گریه فاطمه زهرا س در عالم برزخ و صحرای قیامت بر مصائب فرزندش حسین ع می باشد نه به جهت فراق و دوری از ایشان و هیچ محذوری ندارد که حضرت زهرا س به دلیل یاد آوری مصائب فرزندش اشک بریزد در حالی که فرزندش در کنارش باشد چنان که پیش از شهادت امام حسین ع نیز بر مصائب او اشک ریخته است.


معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:


1ـ علامه شوشتری، خصائص الحسینیه، ص253 به بعد
2ـ زندگی حضرت زهرا، محمد روحانی، ص845، انتشارات مهام
پاورقی ها:
[1]. ابن عساکر، ترجمه الحسین، مجمع احیاء الثقافة الاسلامیة، چاپ دوم، 1414ق، ص354؛ ینابیع المودة، ج3، ص95.
[2]. مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، بیروت، موسسه الوفاء، چاپ دوم، 1403ق، ج45، ص225.
[3]. الاسفراینی، ابواسحاق، نور العین فی مشهد الحسین، تونس، المنار، 1956، ص83؛ ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب، ج3، ص107.
[4]. شیخ صدوق، محمد بن بابویه، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ارمغان طوبی، چاپ اول، 1382ش، ص496.
[5]. مطهری، مرتضی، مجموعه آثار (حماسه حسینی)، تهران، انتشارات صدرا، چاپ پنجم، 1381ش، ج17، ص111.
[6]. شوشتری، جعفر، خصائص الحسینیه، قم، نشر حاذق، چاپ هفتم، 1380ش، ص253.
[7]. شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص496، همان.
[8]. شیخ صدوق، محمد بن بابویه، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص498.



:: موضوعات مرتبط: درباره واقعه کربلا، ،
:: برچسب‌ها: تور کربلا, تور زمینی کربلا, تور هوایی کربلا, کربلا, ,

نوشته شده توسط رامش در یک شنبه 24 بهمن 1395


:: هتل درجه الف المیزان کربلا
:: تور کربلا عید فطر
:: رستوران رکن السلطان بهترین رستوران کربلا
:: رستوران کباب نبیل در کربلا
:: هتل روتانا کربلا
:: هتل الاشیقر در کربلا
:: تور کربلا ویژه اردیبهشت
:: نکات مهم در سفر به کربلا
:: رستوران های معروف کربلا
:: رستوران زعفران در شهر کربلا
:: راهنمای سفر به نجف اشرف
:: هتل المحمود کربلا
:: هتل الاشیقر در کربلا
:: اقامت هتل فندق العقیله در کاظمین
:: لذت غذا در رستوران الفردوس کربلا
:: مقبره ذوالکفل نجف اشرف
:: رستوران النخیل در کربلا
:: هتل لارسا کربلا
:: تور کربلا نوروز 98
:: هتل دره الحسین کربلا





تلفن دفتر فروش تور کربلا

54 44 67 43 021

67 43 67 43 021

835 2100 0937

آقای صبوری

ساعات تماس

9 صبح تا 7 بعد از ظهر






:: آبان 1399
:: ارديبهشت 1398
:: فروردين 1398
:: اسفند 1397
:: بهمن 1397
:: دی 1397
:: آذر 1397
:: آبان 1397
:: مهر 1397
:: شهريور 1397
:: مرداد 1397
:: تير 1397
:: خرداد 1397
:: ارديبهشت 1397
:: فروردين 1397
:: اسفند 1396
:: بهمن 1396
:: دی 1396
:: آذر 1396
:: آبان 1396
:: مهر 1396
:: شهريور 1396
:: مرداد 1396
:: تير 1396
:: خرداد 1396
:: ارديبهشت 1396
:: فروردين 1396
:: اسفند 1395
:: بهمن 1395
:: دی 1395
:: آذر 1395
:: آبان 1395
:: مهر 1395
:: شهريور 1395
:: مرداد 1395
:: تير 1395
:: خرداد 1395
:: ارديبهشت 1395
:: فروردين 1395
:: اسفند 1394
:: بهمن 1394
:: دی 1394
:: آذر 1394
:: آبان 1394
:: مهر 1394
:: شهريور 1394
:: مرداد 1394
:: تير 1394
:: خرداد 1394
:: ارديبهشت 1394
:: فروردين 1394
:: اسفند 1393
:: بهمن 1393
:: دی 1393
:: آذر 1393
:: آبان 1393
:: مهر 1393
:: شهريور 1393
:: مرداد 1393
:: تير 1393

آبر برچسب ها

تور کربلا , تور هوایی کربلا , تور زمینی کربلا , تور هوایی کربلا , کربلا , کربلا , تور کربلا هوایی , تور زیارتی کربلا , ثبت نام کربلا , تور زمینی کربلا , ثبت نام تور کربلا , امام حسین , زیارت کربلا , تور کربلا , تور زیارتی به کربلا ,

صفحه نخست | ايميل ما | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ |پروفایل مدیر وبلاگ |