صفحه نخست

ايميل ما

آرشیو مطالب

لينك آر اس اس

عناوین مطالب وبلاگ

پروفایل مدیر وبلاگ

تور کربلا

تور کربلا نوروز

:: صفحه نخست
::
ايميل ما
::
آرشیو مطالب
::
پروفایل مدیر وبلاگ
::
لينك آر اس اس
::
تور کربلا نوروز
::
عناوین مطالب وبلاگ
::

::تور کربلا
::فضائل زیارت امام حسین (ع) و زیارت کربلا
::درباره واقعه کربلا
::اماکن متبرکه عراق
::اطلاعات زائر
::هتل های کربلا
::هتل های نجف اشرف
::هتل های کاظمین


تمام لينکها تماس با ما


نويسندگان :
:: رامش
:: رضا والی نژاد

آمار بازديد :




واقعه کربلا در قرآن

بسیاری از مفسّران قرآن کریم اعتقاد دارندکه آیه «کهیعص» که از حروف رمزی و مقطّعه میباشد به ماجرای کربلا و شهادت امام حسین (ع) اشاره کرددلیل این مفسران بر ارتباط آیه «کهیعص» با ماجرای کربلا، روایتی از «سعد بن عبدالله قمی» است که در کتب روایی از جمله «کمال‌الدین وتمام النعمة» شیخ صدوق (متولد نیمه اول قرن چهارم هجری) و «احتجاج»‌ مرحوم طبرسی (متولد نیمه اول قرن ششم هجری) آمده است .

از کتاب‌های متأخر نیز می‌توان به «تفسیر البرهان» سیدهاشم بحرانی و «بحار الانوار» علامه مجلسی اشاره کرد که این روایت در آن‌ها ذکر شده است .

 بر پایه این گزارش،‌ سعد بن عبدالله قمی نقل می‌کند که در خدمت امام عسکری (ع) بودم و فردی از تأویل آیه کهیعص سئوال کرد. امام عسکری (ع) فرمود که از فرزندم «مهدی» پاسخ را دریافت کنید.

 آن‌گاه امام زمان (عج) فرمودند: «هذه الحروف من أنباء الغیب، أطلع الله علیها عبده زکریا علیه‌السلام، ثم قصّها علی محمد صلی‌الله علیه وآله، وذلک أن زکریا سأل ربّه أن یعلّمه أسماء الخمسة، فأهبط علیه جبرئیل فعلّمه إیاها، فکان زکریا إذا ذکر محمداً وعلیاً وفاطمة والحسن سُرِّی عنه همّه، وانجلی کربّه، وإذا ذکر الحسین خنقته العبرة ووقعت علیه البهرة! فقال ذات یوم: یا إلهی! ما بالی إذا ذکرت أربعا منهم تسلیّت بأسمائهم من همومی، وإذا ذکرت الحسین تدمع عینی وتثور زفرتی؟! فأنبأه الله تعالی عن قصته، وقال: (کهیعص) فالکاف اسم کربلاء، والهاء هلاک العترة، والیاء یزید وهو ظالم الحسین علیه‌السلام، والعین عطشه، والصاد صبره.»

ماجرا از این قرار است که حضرت زکریا از پروردگارش درخواست کرد که «اسماء خمسه طیبه‏» را به وی بیاموزد.

خداوند متعال، جبرئیل امین را بر او فرو فرستاد و آن اسماء را به او تعلیم داد. حضرت زکریا هنگامی که نام‏های محمد (ص)، علی (ع)، فاطمه (س) و حسن (ع) را یاد می‏کرد، اندوه و ناراحتی‌اش بر طرف می‏شد و گرفتاریش از بین می‏رفت. امام هنگامی که از حسین (ع) یاد می‏کرد، بغض گلویش را می‏فشرد و مبهوت می‏شد.

 به همین دلیل روزی از خداوند سبب این اندوه و ناراحتی را جویا شد و گفت: بارالها! چرا وقتی آن چهار نفر را یاد می‏کنم، آرامش می‏یابم و اندوهم بر طرف می‏شود، اما وقتی حسین را یاد می‏کنم، اشکم جاری و ناله‏ام بلند می‏شود؟

خدای تعالی او را از داستان شهادت امام حسین (ع) آگاه کرد و فرمود: «کهیعص‏»! «ک» نام کربلا و «ه» اشاره به کشته‌شدن عترت طاهره دارد. «ی» اشاره به نام یزید دارد که بر حسین (ع) ظلم کرد و «ع» اشاره به عطش و تشنگی آن امام و «ص» نیز نشان صبر و مقاومت ایشان است.



:: موضوعات مرتبط: درباره واقعه کربلا، ،
:: برچسب‌ها: واقعه کربلا, حضرت زکریا, امام حسین, امام زمان, جبرییل, ,

نوشته شده توسط رامش در شنبه 11 ارديبهشت 1395


عباس ، علمدار کربلا ، بزرگمرد وفاداری

تور کربلا - تور هوایی کربلا قیمت تور کربلا قیمت تور کربلا با هواپیما  تور اقساطی کربلا تور زمینی کربلا تور زیارتی به کربلا تور زیارتی عتبات عالیات با هواپیما تور زیارتی کربلا تور عتبات تور عتبات عالیات تور عتبات عالیات هوایی تور عتبات هوایی تور نجف و کربلا با هواپیما تور نوروزی کربلا تورهای زیارتی کربلا تورهای هوایی کربلا.تور کربلا اسفند و فروردین . تور هوایی عتبات عالیات تور هوایی کربلا

عباس-علمدار-کربلا-بزرگمرد-وفاداریثبت نام تور کربلا هوایی از تهران

عباس ، علمدار کربلا

حضرت عباس س در سال 26 هجری قمری بدنیا آمد ایشان فرزند امام علی(ع) و ام البنین می باشد ؛ حضرت عباس س سردار و پرچمدار قافله امام حسین (ع) در واقعه عظیم کربلا است ایشان به ابوالفضل و قمر بنی هاشم نیز شهرت دارد .

حضرت عباس س ، مقامی بس عظیم و نامحدود دارد . روز تاسوعا (نهم محرّم) به نام ایشان نامگذاری شده است و در این روز، به صورت ویژه برای او عزاداری کرده، از فضایل و محاسنش سخن می‌گویند.

آن حضرت، مظهر ادب، شجاعت، سخاوت و پیروی از امام معصوم دانسته می‌شود. او در کربلا، پرچمدار و سقّای سپاه برادرش، حسین بن علی(ع) بود و از این رو، در بین شیعیان به «سقای دشت کربلا» نیز معروف است.

بنابر روایات، در واقعه کربلا، پس از آن که آب آشامیدنی در خیمه‌گاه امام حسین (ع) کم شد، عباس یک بار در هفتم محرم موفق به آوردن آب برای خانواده و یاران امام حسین (ع) گشت. یک‌بار دیگر در روز عاشورا ایشان برای آوردن آب به سمت فرات رفت، اما در بازگشت، مشک آبش را با تیر زدند، دستانش را قطع کردند، تیر بر چشمانش و شمشیر بر فرق سرش زدند و او را به شهادت رساندند.

نسب، کنیه‌ها و القاب حضرت عباس س

پدر حضرت عباس، امام اول شیعیان، حضرت علی(ع) است و مادرش فاطمه که امیرالمؤمنین (ع) سال‌ها پس از شهادت حضرت زهرا(س) با وی ازدواج کرد و پس از این ازدواج، به کنیه ام البنین شهرت یافت.[۱]
[نمایش]
خاندان پیامبر (ص)

کنیه‌ها جضرت عباس س :

    «ابوالفضل» مشهورترین کنیه حضرت عباس است.[۲] گفته‌اند دلیل نسبت این کنیه به آن حضرت، فضایل اخلاقی نیکوی ایشان بوده است.[۳]
    «ابوالقاسم» کنیه‌ دیگر حضرت عباس است که از زیارت اربعین، برگرفته شده آنجا که جابر انصاری خطاب به وی می‌گوید:

        «السلام علیک یا اباالقاسم، السلام علیک یا عباس بن علی؛ سلام بر تو،‌ای پدر قاسم؛ سلام بر تو،‌ای عباس بن علی.»[۴]

القاب جضرت عباس س :

    قمر بنی هاشم[۵]
    باب الحوائج[۶]
    طَیّار[۷]
    الشهید[۸]
    سقّا[۹]
    عبد صالح[۱۰]
    پرچمدار و علمدار[۱۱]

تولد و درگذشت جضرت عباس س :

حضرت عباس در چهارمین روز شعبان سال ۲۶ق در مدینه چشم به جهان گشود و در واقعه عاشورا که دهم محرم سال ۶۱ق در کربلا رخ داد به شهادت رسید.[۱۲]
ضریح حضرت عباس در روز اربعین سال ۱۳۹۳ شمسی
دوران کودکی و نوجوانی

                    کودکی جضرت عباس س :

در روزهای کودکی عباس، پدر و برادرانش، حسن و حسین در کنار وی بودند و عباس از دانش و بینش ایشان بهره می‌برد. حضرت علی (ع) درباره تکامل و پویایی فرزندش فرمود: اِنَّ وَلَدِی العَبّاسَ زُقَّ العِلمَ زَقّاً؛ همانا فرزندم عباس در کودکی علم آموخت و به سان نوزاد کبوتر، که از مادرش آب و غذا می‌گیرد، از من معارف فرا گرفت.[۱۳]

در آغازین روزهایی که الفاظ بر زبان وی جاری شد، امام (ع) به فرزندش فرمود: بگو یک.

عباس گفت: یک

حضرت ادامه داد: بگو دو

عباس خودداری کرد و گفت: شرم می‌کنم با زبانی که خدا را به یگانگی خوانده‌ام، دو بگویم.[۱۴]

آن‌گاه که علی (ع) با نگاه امامتی خود آینده عباس را نظاره می‌کرد، غم بر چهره حضرت می‌نشست و چون همسرش از علت گریه می‌پرسید، پاسخ می‌داد: دستان عباس در راه یاری حسین (ع) قطع خواهد شد. آنگاه از مقام و عظمت فرزندش چنین خبر می‌داد: پروردگار متعال دو بال به او خواهد داد تا همانند عمویش جعفر بن ابی طالب در بهشت پرواز کند.[۱۵]

                    نوجوانی جضرت عباس س :

حضرت علی (ع) با توجه و عنایت خاص، عباس را به آداب و اخلاق اسلامی آشنا ساخت و او را بر اساس آموزه‌های اسلامی تربیت کرد.[۱۶] فرزند علی (ع) در مدت ۱۴ سال و چهل و هفت روز، که با پدر زیست، همیشه و در همه حال در کنار او حضور داشت[۱۷] و در ایام دشوار خلافت، لحظه‌ای از وی جدا نشد.[۱۸] وی در سال۳۷ق. در جنگ صفین حضور داشت[۱۹] و سخنانی در توصیف شجاعت وی نقل شده است.[۲۰]

واقعه کربلا

در عصر تاسوعا، شمر، امان نامه‌ای برای عباس و برادرانش آورد و آنان را خواهرزاده‌های خود خطاب کرد،[۲۱] اما عباس به او اعتنایی نکرد، تا اینکه امام حسین (ع) از او خواست که پاسخ شمر را بگوید. عباس فرمود: «چه می‌گویی؟» عرض کرد: «شما و برادرانت در امانید.» عباس پاسخ داد:

                    تَبَّت یَداکَ وَ لَعَنَ ما جِئتَ بِهِ مِن اَمانِکَ یا عَدُوَّ اللهِ! اَتَأمُرُنا اَن نَترُکَ أخانا وَ سَیّدَنا الحُسینَ بنَ فاطِمةَ وَ نَدخُلَ فی طاعَةِ اللُّعَناءِ وَ اَولادِ اللُّعَناءِ؟! أ تُؤمِنُنا وَ بنُ رَسولِ اللهِ لا اَمانَ لَهُ؟! دست‌هایت بریده باد و لعنت [خدا] بر آنچه که از امان نامه آورده‌ای.‌ ای دشمن خدا! آیا دستور می‌دهی که ما برادرمان و آقایمان حسین (ع) پسر فاطمه (س) را رها کنیم و داخل اطاعت لعنت شدگان و فرزندان لعنت شدگان شویم؟ [عجبا] آیا به ما امان می‌دهی در حالی که فرزند رسول خدا [حسین بن علی] در امان نیست.[۲۲]

اما اینکه چرا شمر آنان را خواهر زاده خطاب کرد، به دلیل هم قبیله بودن وی با ام البنین مادر حضرت عباس است، زیرا ام البنین دختر حزام بن خالد از قبیله بنی کلاب[۲۳]و شمر نیز فرزند ذی الجوشن از همان قبیله بود.[۲۴]

سقایت

روز هفتم محرم، وقتی عبیداللّه به عمر سعد دستور داد که به حسین (ع) و یارانش سخت بگیرد و اجازه استفاده از آب فرات به ایشان ندهد، امام، حضرت عباس (ع) را فرا خواند و ۳۰ سوار را به اضافه ۲۰ پیاده با او همراه کرد تا مشک‌ها را پر از آب نمایند و به اردوگاه بیاورند. حضرت عباس (ع) به کمک این افراد توانست محاصره دشمن را شکسته و آب را به اردوگاه برساند.[۲۵]

در روز عاشورا هم به دستور امام (ع) برای آوردن آب به شریعه فرات رفت اما پس از پر کردن مشک، در راه بازگشت به خیمه‌ها، مشکش را با تیر زدند و به شهادت رسید.

پاسداری از خیمه‌ها

شب عاشورا حضرت عباس (ع) پاسداری از حرم را بر عهده گرفت. اگر چه ایشان آن شب را از دشمن مهلت گرفته بود، ولی برای احتیاط بیشتر، در اطراف خیمه‌ها به نگهبانی مشغول بود، زهیر نزد او رفت.[۲۶]

زهیر، جریان خواستگاری علی(ع) از امّ البنین(ع) را برای عباس بیان کرد و انگیزه امام را از ازدواج با او یادآور شد و افزود: «ای عباس! پدرت تو را برای چنین روزی خواسته، مبادا در یاری برادرت کوتاهی کنی!» حضرت عباس (ع) از شنیدن این سخن خشمگین شد و سخت برآشفت و فرمود: «زهیر! تو می‌خواهی با این سخنانت به من جرأت دهی؟! به خدا سوگند تا دم مرگ، از یاری برادرم دست بر نمی‌دارم و در پشتیبانی از او کوتاهی نخواهم کرد. فردا این را به گونه‌ای نشانت می‌دهم که در عمرت نظیرش را ندیده باشی.»[۲۷]

پرچمداری سپاه

صبح عاشورا، وقتی امام از نماز و نیایش فارغ شد، لشکر دشمن آرایش نظامی به خود گرفت و اعلان جنگ نمود. امام افراد خود را آماده دفاع کرد. لشکر امام از سی و دو سواره و چهل پیاده تشکیل شده بود.

امام در چینش نظامی لشکر خود، زهیر بن قین را در جانب راست و حبیب را در جانب چپ گماشت و پرچم لشکر را در قلب سپاه به دست عباس (ع) داد.[۲۸]
شکستن حلقه محاصره دشمن

در نخستین ساعات جنگ، چهار تن از افراد سپاه امام حسین (ع) به نام‌های «عمرو بن خالد صیداوی»، «جابر بن حارث سلمانی»، «مجمع بن عبداللّه عائذی» و «سعد؛ غلام عمر بن خالد» حمله‌ای دسته جمعی به قلب لشکر کوفیان نمودند.

دشمن تصمیم گرفت آنان را محاصره نماید. حلقه محاصره بسته شد؛ به گونه‌ای که کاملاً ارتباط آنان با سپاه امام قطع گردید. در این هنگام حضرت عباس (ع) با دیدن به خطر افتادن آنان، یک تنه به سوی حلقه محاصره تاخت و موفق شد حلقه محاصره دشمن را شکسته و آن چهار تن را نجات بدهد.[۲۹]
شهادت

تاریخ نویسان شهادت عباس(ع) را به گونه‌های مختلفی روایت کرده‌اند:

شیخ مفید می‌نویسد:

            «عباس بن علی -رحمت خدا بر او باد- چون دید تعداد زیادی از خاندانش کشته شدند، به برادران مادری خود عبداللّه و جعفر و عثمان گفت: ای فرزندان مادرم! شما پیش از من بروید تا که ببینم برای خداوند و رسول خدا (ص) اخلاص پیشه‌کردید، زیرا شما فرزندی ندارید. عبد اللّه به میدان رفت و به شدت جنگید، پس میان او و هانی بن ثبیت حضرمی دو ضربه رد و بدل شد و هانی او را کشت. سپس جعفر بن علی -رحمت خدا بر او باد- جلو رفت و هانی او را نیز کشت و چون عثمان بن علی جای برادران خود آمد خولی بن یزید اصبحی قصد جانش را کرد و تیری به سوی او پرتاب کرد و او را بر زمین انداخت، سپس مردی از قبیله بنی دارم بر او حمله کرد و سرش را برید. سپاهیان عمر بن سعد بر اردوی حسین علیه‌السلام حمله کردند و بر آن حضرت چیره شدند. چون تشنگی بر حضرت شدت گرفت بر بالای سد خاکی رفت به قصد فرات در حالی که برادرش عباس در پیش روی او بود. سپاهیان ابن سعد جلوی او را گرفتند، و در میان آنان مردی از قبیلۀ بنی دارم بود که به لشکر گفت: وای بر شما! او را از رسیدن به فرات باز دارید و نگذارید به آب برسد. حسین (ع) فرمود: بارخدایا! او را تشنه بمیران. آن مرد دارمی خشمگین شد و تیری به سوی حضرت پرتاب کرد که به زیر چانۀ آن حضرت اصابت نمود. حسین (ع) تیر را بیرون آورد و دستش را زیر چانه‌اش گرفت پس چون دستانش پر از خون شد آن را انداخت و فرمود: بارخدایا! من به تو شکایت می‌کنم از آنچه در حقّ فرزند دختر پیغمبر تو انجام می‌دهند. سپس به جای خود بازگشت در حالی که تشنگی بر او شدت گرفت. لشکر، عباس را از هر سویی محاصره کردند و او را از حسین (ع) جدا ساختند. عباس به تنهایی با آنان جنگید تا اینکه کشته شد. زید بن ورقاء حنفی و حکیم بن طفیل سنبسی عهده‌دار کشتن عباس بودند پس از اینکه او از شدت جراحات وارده توانایی هیچگونه حرکتی را نداشت.»[۳۰]

خوارزمی در این باره می‌گوید: او به میدان رفت و در حالی که رجز می‌خواند بر دشمن حمله برد و پس از کشته و زخمی کردن عده‌ای از دشمنان سرانجام به شهادت رسید. پس امام (ع) بر بالین وی حاضر شد و فرمود:

                    اَلآنَ اِنکَسَرَ ظَهری وَ قَلَّت حیلَتی: اکنون کمرم شکست و چاره‌ام اندک شد.[۳۱]

ابن شهر آشوب دربارۀ شهادت وی نوشته است:

            «عباس، سقّا، قمر بنی هاشم، و پرچمدار امام حسین (ع) که از دیگر برادران خود بزرگتر بود، جهت تهیه آب بیرون رفت، دشمن بر او حمله کرد و او نیز بر آنان حمله برد و آنان را پراکنده ساخت. پس زید بن ورقاء جهنی در پشت نخلی کمین کرد و حکیم بن طفیل سنبسی بدو کمک کرد و ضربه‌ای بر دست راست عباس وارد ساخت. وی شمشیر را با دست چپ گرفت و بدان‌ها حمله کرد تا اینکه ضعف بر او چیره شد، در این هنگام حکیم بن طفیل طائی که پشت درختی در کمین وی بود ضربتی بر دست چپش فرود آورد. در این هنگام عباس(ع) چنین رجز خواند:
            «ای نفس از کافران مهراس و به رحمت ایزد بزرگ و همنشینی با پیامبر اکرم (ص) بشارتت باد، اینان به ستم دست چپم را بریدند. پروردگارم ایشان را به آتش سوزان دوزخ در خواهد افکند.»

سپس حکیم بن طفیل طائی با عمودی آهنین ضربتی بر سر عباس (ع) فرود آورد و او را به شهادت رساند.»[۳۲]

سن عباس هنگام شهادت، حدود ۳۴ سال بود.

منبع : http://fa.wikishia.net



:: موضوعات مرتبط: درباره واقعه کربلا، ،

نوشته شده توسط رامش در سه شنبه 14 فروردين 1395


منابعی درباره واقعه کربلا که احتمال تحریف در آنها هست

منابعی درباره واقعه کربلا که احتمال تحریف در آنها هست. این بدان معنی نمی باشد که نویسنده کتاب از قصد و یا به عمد خواسته است که تحریف و غیرواقعی جلوه دهد برخی از وقایع کربلا را بلکه برخی از این کتب بدلیل نداشتن سند روایی معتبر برای نقل برخی از حوادث روز عاشورا در کربلا به تحریف متهم هستند .

ثبت نام تور کربلا از پایتخت ایران تهران

منابعی-درباره-واقعه-کربلا-که-احتمال-تحریف-در-آنها-هست-

مجری برگزاری انواع تور کربلا به صورت هوایی زمینی - تور کربلا گروهی و انفرادی

منابعی که متهم به تحریف هستند


محققان برخی آثار را منابع تحریف‌ساز و یا تحریف‌گستر دانسته‌اند[۵۱]. برخی از این منابع عبارتند از:
مقتل ابو مخنف.jpg

    مقتل الحسین منسوب به ابومخنف

ابومخنف لوط بن یحیی بن سعید، از مورخان مورد اعتماد و از اصحاب امام صادق(ع) است. او به احتمال فراوان، شیعه و مقبول مورخان فریقین است و از این رو، تاریخ‌نگاران و سیره‌نویسان متعددی از کتاب او درباره قیام امام حسین (ع) نقل کرده‌اند. اما اصل کتاب ابومخنف مفقود است. با این حال کتابی ناشناخته به نام مقتل ابی‌مخنف منتشر شده است که از نگاه منتقدان بی‌اعتبار و غیر قابل استناد است.
پاره‌ای از محققان، مقتل ابی مخنف را حاوی تحریفات می‌دانند؛ از جمله محدث نوری[۵۲]، میرزا محمد ارباب قمی[۵۳]، شیخ عباس قمی[۵۴]، سید عبدالحسین شرف الدین،[۵۵] سید حسن امین[۵۶] و شهید سید محمد علی قاضی طباطبایی[۵۷].[۵۸]

    نور العین فی مشهد الحسین

نورالعین فی مشهدالحسین، مقتل منسوب به ابواسحاق اسفراینی است. با این حال به گفته پژوهشگران، هیچ یک از منابع متقدم، تألیف چنین کتابی را در شرح حال او گزارش نکرده‌اند و اسلوب و سبک آن هم با کتاب‌های تألیف شده در قرن چهارم یعنی سال‌های تدریس و تألیف اسفراینی همسان نیست[۵۹]. از این رو برخی این اثر را مردود دانسته‌اند.[۶۰]
کتاب روضة الشهداء.jpg

    روضة الشهداء

پاره‌ای از محققان معتقدند واعظ کاشفی (م۹۱۰) حوادث تاریخی و به ویژه واقعه عاشورا را با نثری دلپسند به داستان درآورده و در این میان، مطالب معتبر و غیر معتبر و مستند و بدون سند را با هم درآمیخته است. عدم توجه مخاطبان کتاب به همین رویکرد داستانی-تخیلی، زمینه ورود بسیاری از اطلاعات نادرست این کتاب به فرهنگ عاشورا دانسته شده. این گروه، یکی از پایه‌های اصلی بروز تحریفات را جانشین شدن زبان حال، به جای زبان قال در حماسه‌سرایی برای واقعه عاشورا دانسته‌اند. مرحوم شعرانی در مقدمه‌اش بر این کتاب، متذکر همین رویکرد کتاب شده و تصریح دارد که نباید آن را اثری تاریخی دانست.[۶۱] میرزا عبدالله افندی[۶۲]، سید محسن امین[۶۳]، شهید مطهری[۶۴] و شهید قاضی طباطبایی[۶۵] نیز این کتاب را فاقد اعتبار دانسته‌اند.
کتاب المنتخب.jpg

    المنتخب فی جمع المراثی و الخطب

طریحی در این اثر، مجموعه‌ای از احادیث و مراثی را گرد آورده است. از دیدگاه پژوهشگران، این کتاب، تاریخ‌نگاری علمی زندگی یا قیام امام حسین (ع) نیست و اکثر مطالب آن بدون ذکر مأخذ، و احادیث آن نیز به صورت مرسل است. محدث نوری مطالب این کتاب را مشتمل بر مطالب موهون و غیرموهون می‌داند[۶۶] و میرزا محمد ارباب قمی، وجود مسامحات فراوان در آن را گوشزد کرده و روایات مختص آن را معتبر ندانسته است.[۶۷]

    محرق القلوب

به گفته برخی پژوهشگران، ملا مهدی نراقی با اقتباس از روضة الشهدا، به عرضه مطالبی دست زده که به گونه‌ای شورانگیز، عواطف مردم را به سوی واقعه کربلا سوق می‌داد.
نراقی خود به ضعیف بودن برخی گزارش‌های کتابش تصریح کرده است.[۶۸] میرزا محمد تنکابنی برخی از اخبار آن را مظنون یا مقطوع‌الکذب دانسته[۶۹] و محدث نوری برخی مطالب آن را منکَر نامیده است.[۷۰]
اکسیر-العبادات.jpg

    اکسیر العبادات فی أسرار الشهادات (اسرار الشهادة)

آقا بن عابد دربندی شیروانی، مشهور به فاضل دربندی، اسرار الشهادة را تألیف کرد، اما چنانکه محققان گفته‌اند، به دلیل استفاده از منابع ضعیف در کنار منابع اصلی، و نقل برخی گزارش‌های بدون سند، نتوانست مقتل معتبری ارائه دهد. برای مثال دربندی شمار لشکریان عمر سعد را یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر، طول روز عاشورا را ۷۲ ساعت، و گرمای هوای آن روز را ۷۰ درجه بالا‌تر از حالت طبیعی دانسته است.

محدث نوری یکی از منابع این کتاب را نسخه بدون سر و تهی می‌داند که سید عرب روضه‌خوانی آن را تهیه کرده و پر از دروغ و اخبار واهی بوده است[۷۱]. عالمان دیگری چون میرزا محمد تنکابنی[۷۲]، شیخ ذبیح الله محلاتی[۷۳]، سید محسن امین[۷۴]، میرزا محمدعلی مدرس تبریزی[۷۵]، شیخ آقابزرگ تهرانی[۷۶] و شهید مطهری[۷۷] هم معتقد به تحریف‌آمیز بودن این کتابند.

    ناسخ التواریخ (محمدتقی سپهر)

میرزا محمد تقی سپهر از مورخان و منشیان دوره قاجار است. او در کنار منصب دیوانی، مأمور شد تا کتابی درباره تاریخ جهان از آدم تا آن زمان بنگارد؛ کتابی که می‌بایست همه آنچه را که گفته‌اند و امکان وقوع دارد و محال نیست را در خود جای می‌داد. او بر این اساس تاریخ امام حسین(ع) را نگاشته است.
شهید قاضی طباطبایی، اشتباهات ناسخ التواریخ را فراوان دانسته و محتویات بدون مدرک آن را قابل اعتماد ندانسته است[۷۸]. شهید مطهری نیز هر چند مؤلف را متدین خوانده اما تاریخش را چندان معتبر ندانسته است.[۷۹]
کتاب عنوان الکلام.jpg

    عنوان الکلام

به گفته محققان، ملا محمد باقر فشارکی، فقیه بوده اما منبر وعظ و خطابه نیز داشته است. بر همین اساس، او بدون آنکه قصد بیان تاریخ عاشورا را داشته باشد، در پایان سخنرانی‌هایش چند جمله‌ای ذکر مصیبت می‌کرد و در بسیاری موارد سندی برای گفته‌های خود ارائه نداده و حتی گاه با وجود تصریح به نبودن برخی مطالب در کتب معتبر و مشهور، تنها از روی گمان آن را نقل کرده است و به همین دلیل اهل تحقیق از این کتاب استفاده نمی کنند.[۸۰]

    تذکرة الشهداء

به گفته برخی پژوهشگران، ملا حبیب‌ الله شریف کاشانی با این که تخصص اصلی‌اش در فقه بود، به دلیل شیفتگی به امام حسین(ع)، تذکرة الشهدا را در شرح حال شهیدان کربلا نگاشت. او در این کتاب از همه منابع قوی و ضعیف نقل کرده است و اخباری را نقل کرده که پشتوانه تاریخی ندارند و قرائن دیگری در کنار آنها وجود ندارد.[۸۱]
کتاب معالی السبطین.jpg

    معالی السبطین

محمدمهدی حائری مازندرانی در کتاب معالی السبطین، اندکی به شرح حال امام حسن(ع) پرداخته و بقیه کتاب را به امام حسین(ع) اختصاص داده است. برخی محققان برآنند که وی در این کتاب از نقل مطالب ضعیف و استفاده از کتب و منابع غیر قابل اعتماد خودداری نمی‌کند.
قاضی طباطبایی نقل‌های کتاب را چندان قابل اعتماد نمی‌داند و آن را آمیخته به صحیح و ضعیف دانسته است و از این رو مطالعه‌کننده را به دقت در آن فرامی‌خواند.[۸۲]

    الدمعة الساکبة

کتاب الدمعة الساکبة، نوشته محمد باقر بهبهانی (متوفای ۱۲۸۵ق) است که در چندین مجلد، از زندگانی چهارده معصوم سخن می‌گوید و دو جلد آن به امام حسین و عاشورا اختصاص دارد. مؤلف کتاب از شاگردان و مریدان فاضل دربندی بوده و از او با عنوان «قال الفاضل» یاد می‌کند.[۸۳] این کتاب نیز از سوی برخی پژوهشگران متهم به تحریف‌گستری است.

منبع:fa.wikishia.net

مجری برگزاری انواع تور کربلا به صورت هوایی زمینی - تور کربلا گروهی و انفرادی - انواع پکیج های تور کربلا را از ما بخواهید کافیست فقط با ما تماس بگیرید تا تمام کارهای شما را برای سفر کربلا مهیا کنیم.



:: موضوعات مرتبط: درباره واقعه کربلا، ،

نوشته شده توسط رامش در سه شنبه 7 فروردين 1395


مبارزه با تحریفات واقعه کربلا و عاشورا

مبارزه با تحریفات واقعه کربلا

تمام وقایع تاریخی و مذهبی به نوعی در خطر تحریف و تغییر هستند و این موضوع از واقعه عظیم کربلا که اثرات بسیار عمیقی در اسلام و جریان پیشرفت مسیر اسلام گذاشته نیز مستثنی نیست . به هر حال عقل حکم می کند که واقعه کربلا و عاشورا نیز هدف آماج تیرهای تحریف واقع شده باشد. پس به همین خاطر است که بزرگان و اندیشمندان زیادی در طول تاریخ به شفافیت و زدودن تحریفات و توهمات از واقعه کربلا کمر همت بستند که در زیر به برخی از این بزرگان اشاره ای می نماییم.

ثبت نام تور کربلا

مبارزه-با-تحریفات-واقعه-کربلا-و-عاشورا

ثبت نام کربلا.ثبت نام تور کربلا از تهران . تور کربلا و نجف هوایی زیارت کربلا انواع تور کربلا


مبارزه گسترده با تحریفات واقعه عاشورا و حواشی آن، به طور جدی از دوران مشروطه آغاز شد. علمای شیعه و برخی از روشنفکران، با انتشار کتاب‌های مستقل یا مقالات پراکنده، به مبارزه با تحریف‌ها عاشورا برخاستند.[۸۴]

    میرزا حسین نوری

در میان عالمان شیعی، نخستین حرکت جدی را باید از آنِ مرحوم محدث نوری دانست. تا پیش از آن، برخوردهای جدی با تحریفات عاشورا به چشم نمی‌خورد، یا سطحی و پراکنده بوده است.[۸۵]
محدث نوری در اواخر دوره قاجار می‌زیست. در آن دوران کتاب‌های حاوی مطالب سست، دروغ و بی‌پایه و مبتنی بر شنیده‌ها و برداشت‌ها رواج یافته و نیز روضه‌های ناراست و منبرهای ناپیراسته و ناخالص، از هر جهت فراوان بود.[۸۶]
میرزا حسین نوری با توجه به تخصصش در حدیث و در پی گلایه یکی از عالمان هندوستان از دروغ‌ها و نادرستی‌هایی که در روضه‌های آن سامان راه یافته بود، پس از فراغت از تألیف کتاب «‌المستدرک الوسائل»، به نگارش «‌لؤلؤ و مرجان» همت گمارد و آن را در اواخر سال ۱۳۱۹ ق، یک سال پیش از وفاتش به اتمام رساند.[۸۷]
بیشتر مطالب کتاب، نقد کتاب مرحوم فاضل دربندی، با نام «‌اکسیر العباده فی اسرار الشهاده‌» است که به گفته پاره‌ای از محققان، حاوی تحریف‌های بسیاری است. گاهی هم به نقد روضة الشهدای ملا حسین کاشفی می‌پردازد که در آن زمان، از بیشترین اقبال برخوردار بوده و متن رسمی روضه‌خوانان به شمار می‌رفته است.[۸۸]

    سید عبدالحسین شوشتری

وی کتاب «‌اکسیر السعادة فی اسرار الشهادة» را در سال ۱۳۱۹ق نگاشته و بسیاری از مطالب آن، نقد نوشته‌های فاضل دربندی است.[۸۹]

    شیخ محمد باقر خراسانی بیرجندی

کبریت احمر فی شرایط المنبر‌، نام کتاب خراسانی بیرجندی است که در سال ۱۳۳۰ ق نوشته شده و جامع‌تر از کتاب محدث نوری است. تمامی آداب منبر و مجالس وعظ، اعم از منبری، شنونده، بانی و... در کبریت احمر بیان شده است.[۹۰]

    محدث قمی

محدث قمی کوشید تا «‌نفس المهموم‌» را بر اساس متون صحیح بنویسد و حادثه کربلا را بازسازی کند.[۹۱]

    آیت الله شیخ عبدالکریم حائری

شیخ عبدالکریم حائری در باب عزاداری و به‌خصوص خرافات و مسایل زاید و همچنین موضوعات خلاف شرع، بسیار حساس بوده و از آن جلوگیری می‌کرده است. چنانکه به گفته امام خمینی، شبیه‌خوانی را به دلیل اشکالات فراوانی که در آن می‌دید، به مجلس روضه‌خوانی مبدل کرد.[۹۲]

    آیت الله بروجردی

آیت الله بروجردی، تفکرات ضد تحریفی داشته و کوشید رؤسای هیئت‌ها را از تحریف بازدارد. ولی در نهایت، آنها بدان تمکین نمی‌کردند و خود را مقلد آیت الله، جز در ۱۰ روز محرم می‌دانستند و بر اساس روال همیشگی، وضعیت تداوم می‌یافت.[۹۳]

    علامه سید محسن امین

مهمترین کتاب علامه سید محسن امین در موضوع مقابله با تحریف، رساله مختصر التنزیه لأعمال الشبیه است که در سال ۱۳۲۲ش. از سوی جلال آل احمد به فارسی ترجمه شد.[۹۴]
سید محسن امین با بهره‌گیری از دو روش استقرای تاریخی و استناد به ادله اربعه فقهی، به بیان منظور خود و برهانی کردن آنها در رد برخی اعمال عزاداری می‌پردازد. او از لحاظ تاریخی، اعمالی چون قمه‌زنی، شاخ حسینی، جیغ زدن و فریاد کردن را در زمان قدرت شیعه همچون زمان آل بویه، غیرواقع می‌داند و از لحاظ فقهی، به آیاتی از قرآن چون آیه رفع حرج، روایاتی از امام صادق (ع) که از شیعیان خواسته زینت ائمه باشند، نه مایه سرافکندگی آنان، و روایت شریعت سهله سمحه و فتاوای مجتهدانی چون میرزای شیرازی، میرزای قمی و سید ابوالحسن اصفهانی و محمد حسین کاشف الغطاء و حرام دانستن هر کار مخالف عقل استناد می‌کند.[۹۵]
کتاب دیگر او در این باره «‌المجالس السنیه‌» است که بر اساس گفته خود مؤلف، هدف آن تصحیح اخبار نادرستی بوده که در منابر به ائمه نسبت می‌داده‌اند. او در همین جهت، به نگارش کتاب لواعج الاشجان در ذکر مصیبت‌های سیدالشهدا (ع) دست زده است.[۹۶]

    امام خمینی

امام خمینی از روشنفکرانی که عزاداری را بی‌حاصل می‌دانستند، انتقاد می‌کرد و به شدت بر کسانی که در داخل حوزه‌ها، فرهنگ عاشورا و عزاداری را بدون نگرش سیاسی مطرح و از آن هدف‌زدایی می‌کردند، حمله می‌نمود. او با این حال بر لزوم پیرایش و زدودن خرافات و روش‌های ناپسند و ناصحیح از ساحت عزاداری اصرار می‌ورزید و به آن فتوا داد و همگان را به این کار توصیه می‌کرد.[۹۷]

    شهید مطهری

شهید مطهری در بیان تحریف‌های عاشورا، و به ویژه در تحریف لفظی، بیشتر تحت تاثیر لؤلؤ و مرجان محدث نوری است، ولی در تحریف معنوی، به دغدغه‌های روشنفکران توجه دارد و بر اساس متون و آموزه‌های اسلامی، به طرح تحریف‌های معنوی می‌پردازد و بحث‌های مربوط به تحریف لفظی را نیز در راستای تبیین تحریف‌های معنوی معرفی می‌کند.[۹۸]
مطهری به شدت از انحطاط اندیشه‌های مربوط به فلسفه قیام سیدالشهداء(ع) و فلسفه عزاداری و برداشت‌های عوامانه از قیام، و نیز ورود شیوه‌ها و مسایل غیردینی و ناهمخوان با روح تعالیم دینی و اسلامی، گلایه می‌کند.[۹۹]
شهید مطهری در این راستا، هر دو گروه عوام جاهل و عالمان خاموش را مسئول می‌شناسند و بر آنان خرده می‌گیرد و وظیفه آنان را یادآور می‌شود.[۱۰۰]

    نعمت الله صالحی نجف آبادی

آیت الله صالحی نجف‌آبادی کتاب شهید جاوید را با هدف ارائه پاسخی عقلانی به چرایی و چیستی قیام امام حسین(ع) نوشت. او برداشت‌های سنتی را به چالش کشید و آنها را موجب رکود جامعه و مانع الگوگیری از نهضت حسینی دانست. این کتاب، از جهات مختلف با مخالفت‌های فراوانی به ویژه از سوی برخی نیروهای مبارز و مجاهد طرفدار امام خمینی و حتی روشنفکرانی چون دکتر شریعتی قرار گرفت. وی در این کتاب بیشتر به تحریفات معنوی نظر دارد.[۱۰۱]

    علی صفایی حایری

آثار علی صفایی حایری، بیشتر درباره فلسفه عاشورا و عزاداری است. او تلاش می‌کند تحریف‌های معنوی را معرفی کند و در جهت الگوسازی از شهیدان کربلا و روزآمد کردن شخصیت آنان قدم بردارد.[۱۰۲]
صفایی نظریه‌های شهادت و شفاعت را به معنای رضایت به قتل حسین(ع) دانسته و مردود می‌شمارد. نظریه تشکیل حکومت را که در شهید جاوید مطرح است، در تضاد با مسئله علم امام برمی‌شمارد و نظریه امر به معروف را از توضیح کامل حرکت امام ناتوان می‌شمارد و در مجموع، این تحلیل‌ها را دربرگیرنده تمامی ابعاد قیام نمی‌داند.[۱۰۳]

    آیت الله خامنه‌ای

آیت الله خامنه‌ای علاوه بر برشمردن برخی تحریفات معنوی درباره واقعه عاشورا، نسبت به روش‌های غیرمتعارف عزاداری اعتراض کرده‌ و در فتوایی، آنچه را موجب وهن گردد، دارای اشکال دانسته و به نوحه، مرثیه‌خوانی، سینه‌زنی و روضه‌خوانی توصیه می‌کند.
وی در سخنانی در محرم سال ۱۴۱۴ق، برخی اعمال چون قفل‌زنی، قمه‌زنی و سینه‌خیز رفتن به سمت حرم ائمه(ع) را به شدت نهی کرده و آنها را موجب وهن اسلام، تشیع و جامعه شیعی می‌داند: «این جعلی است. اینها چیزهایی است که از دین نیست. بلاشک خدا از این کارها راضی نیست. دست علمای سلف بسته بود، اما امروز حاکمیت اسلام است. ما نباید کاری کنیم که جامعه اسلامی برتر، یعنی جامعه محب اهل بیت(ع) در نظر مسلمانان عالم و غیرمسلمانان، به عنوان یک گروه آدم‌های خرافی بی‌منطق معرفی شود.‌»[۱۰۴]

    جلال آل احمد

جلال آل احمد، همراه با چند جوان دیگر، انجمنی به نام «‌اصلاح عقاید دینی مردم‌» تشکیل داد. این انجمن به نفی اعمالی چون قمه‌زنی و قفل‌بندی می‌پرداخت.
او در آذر ۱۳۲۲ هـ.ش، رساله «‌التنزیه لاعمال الشبیه»، نوشته سید محسن امین را ترجمه و با نام «عزاداری‌های نامشروع» در ۱۶ صفحه منتشر کرد. این کتاب از زاویه‌ای درون‌دینی، به نفی برخی شیوه‌های عزاداری پرداخته است. چاپ کتاب، با واکنش سریع و خشمگینانه برخی بازاریان مواجه شد. جلال آل احمد در این باره می‌گوید: «خوش و خوشحال بودیم که انجمن یک کار انتفاعی هم کرده، نگو که بازاری‌های مذهبی، همه‌اش را چکی خریده‌اند و سوزانده‌اند. این را بعدها فهمیدیم».[۱۰۵]

    دکتر علی شریعتی

دکتر علی شریعتی در دو کتاب خود به نام‌های «‌شیعه‌» و «‌حسین وارث آدم‌» به تحریفات عاشورا پرداخته است. بیشتر تحلیل‌های دکتر شریعتی برون‌دینی و با نگاهی جامعه‌شناختی است. وی کارکرد عزاداری را «‌ذکر» دانسته است.[۱۰۶]

    محمدرضا حکیمی

گفتمان غالب حکیمی، گفتمان عدالت است و او بیش از هر چیز، بر عدالت پا می‌فشرد. از این رو، عاشورا را نیز در این قالب تحلیل می‌کند. او با ادبیات خاص و حماسی خود، در این عرصه حضور می‌یابد و با همان نگاه، فرهنگ عاشورا و عزاداری شیعیان را به نقد می‌کشد و نسبت به از دست رفتن فرصت‌های پیشین، اظهار تاسف می‌کند:[۱۰۷]
«افسوس که شیعه بیشتر بر مصایب عاشورا گریست و کمتر در مسایل عاشورا اندیشید. شیعه عاشورا را نگهداشت، لیکن درست نشناساند. آفرین بر او که نگاه داشت و دریغا از او که نشناساند و این در حالی است که قیام عاشورا در هر قطره‌اش یک شعر ناب قوی، یک محتوای ژرف غنی، یک مکتب آموزنده انسانی، یک ترتیل‌خوانی بر آیات قرآنی، یک سجده ترنم نورانی، یک سیال حرکت‌آفرین اخلاقی و یک حماسه در صیرورت آهنگ بشری است»

برای اطلاع بیشتر می توانید به منبع زیر که مطلب بالا از آن اخذ شده مراجعه نمایید:

fa.wikishia.net

ثبت نام تور کربلا از تهران-تور کربلا هوایی تهران تور کربلا هوایی قیمت تور کربلا و نجف تور کربلا و نجف با هواپیما تور کربلا و نجف هوایی زیارت زیارت کربلا قیمت تور عتبات قیمت تور عتبات با هواپیما قیمت تور هوایی کربلا



:: موضوعات مرتبط: درباره واقعه کربلا، ،

نوشته شده توسط رامش در سه شنبه 18 اسفند 1394


اندیشمندان جهان درباره امام حسین ع چه گفته اند ؟

امام حسین ع حقیقتی جاوید

خیلی خوب است که امام حسین ع را در کلام برخی از بزرگان دین و اندیشه که به مطالعه تاریخ و سرنوشت امام حسین ع پرداخته اند بیابیم و ببینیم که وقتی اندیشمندی بدون غرض ورزی به مطالعه و تحقیق می پردازند چه خوب می تواند نور حقیقت را ببینند.

ثبت نام کربلا,ثبت نام تور کربلا,تور هوایی کربلا,تور کربلا هوایی,تور کربلا,کربلا,نجف,کربلا و نجف هوایی,کربلا ارزان,کربلا ارزان قیمت,کربلا نقد,کربلا اقساط,کربلا قسطی

تور هوایی کربلا,تور کربلا هوایی

تور هوایی کربلا,تور کربلا هوایی

ثبت نام تور کربلا از تهران


امام خمینی (ره):

امام خمینی (ره) می فرماید: «انقلاب اسلامى ايران، پرتويى از عاشورا و انقلاب عظيم الهى آن است. كربلا كاخ ستمگرى را با خون درهم كوبيد و كربلاى ما كاخ سلطنت‏ شيطانى را فرو ريخت. كربلا را زنده نگه داريد و نام مبارك حضرت سيدالشهدا را زنده نگه داريد كه ‏با زنده بودن او اسلام زنده نگه داشته مى‏ شود. مساله كربلا كه خودش در راس مسائل سياسى هست، بايد زنده بماند. ملت بزرگ ما بايد خاطره عاشورا را با موازين اسلامى، هر چه شكوه مندتر حفظ نمايد».

ماهاتما گاندی:

ماهاتما گاندی، رهبر بزرگ انقلاب هندوستان می گوید: «من برای هند چیز تازه ای نیاوردم؛ فقط نتیجه ای را که از مطالعات و تحقیق هایم درباره تاریخ زندگی قهرمانان کربلا بدست آورده بودم، ارمغان ملت هند کردم. اگر بخواهیم هند را نجات دهیم واجب است همان راهی را بپیماییم که حسین بن علی علیه السلام پیمود».

توماس کارلایل:

توماس کارلایل مورخ مشهور انگلیسی می نویسد: «بهترین درسی که از تراژدی کربلا می گیریم این است که حسین علیه السلام و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند. آنها با عمل خود روشن کردند که تفوقِ عددی در جایی که حق با باطل روبرو می شود اهمیتی ندارد. پیروزی حسین علیه السلام با وجود اقلیتی که داشت باعث شگفتی من است».

واشینگتن ایرونیک:

واشینگتن ایرونیک، تاریخ نویس امریکایی می نویسد: «برای امام حسین علیه السلام ممکن بود که زندگی خود را با تسلیم شدن در برابر اراده یزید نجات بخشد، لیکن مسئولیت پیشوای اسلام اجازه نمی داد که او یزید را به عنوان خلیفه بشناسد. او به منظور رها ساختن اسلام از چنگال بنی امیه به سرعت خود را برای قبول هر ناراحتی و فشاری آماده ساخت. در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشک و در روی ریگ های تفتیده عربستان روح حسین علیه السلام فناناپذیر است. ای پهلوان و ای نمونه شجاعت و ای شه سوار من؛ ای حسین».

 


مُسیو هاربین:

مُسیو هاربین آلمانی می گوید: «اگر در کلمات و گفتار حسین علیه السلام درست دقت شود معلوم خواهد شد که هدف و آرمان حسین علیه السلام جلوگیری از ستم بود و این همه قوّت قلب و از خودگذشتگی را در راه مقصود عالی خویش خرج کرده است. حتی در آخرین دقایق زندگی طفل شیرخوار خود را قربانی حقّ و حقیقت نمود و با این عمل اندیشه فلاسفه و بزرگان عالم را متحیّر ساخت».

توماس ماساریک:

توماس ماساریک می گوید: «گرچه کشیشان ما هم از ذکر مصایب حضرت مسیح مردم را متأثر می سازند ولی آن شور و هیجانی که در پیروان حسین علیه السلام یافت می شود، در پیروان مسیح یافت نخواهد شد و گویا سبب این باشد که مصایب مسیح در برابر مصایب حسین علیه السلام مانند پر کاهی است در مقابل کوهی عظیم».

اِدوارد بِراون:

اِدوارد بِراون مستشرق معروف انگلیسی می گوید: «آیا قلبی پیدا می شود که وقتی درباره کربلا سخن می شنود، آغشته به اندوه نگردد؟ حتی غیرمسلمانان نیز نمی توانند پاکی روحی را که در این جنگ تحت لوای اسلام انجام گرفت انکار کنند».

فردریک جمس:

فردریک جِمس می گوید: «درس امام حسین و هر قهرمان شهید دیگری این است که در دنیا اصول ابدی عدالت و ترحّم و محبّت وجود دارد که تغییر ناپذیرند و همچنین می رساند که هرگاه انسان برای حفظ این صفات مقاومت کند و در راه بقای آن پافشاری نماید آن اصول همیشه در دنیا باقی و پایدار خواهد ماند».

ثبت نام تور کربلا از تهران

تور هوایی کربلا,تور کربلا هوایی

ثبت نام تور کربلا از تهران



چارلز دیکنز:

چارلز دیکنز نویسنده انگلیسی می نویسد: «اگر منظور امام حسین علیه السلام جنگ در راه خواسته های دنیایی بود، من نمی فهمم چرا خواهران و زنان و اطفالش به همراه او بودند؟ پس عقل چنین حکم می کند که او فقط برای اسلام، فداکاری خویش را انجام داد».

آنطون بار:

آنطون بارا می نویسد: «اگر حسین از آنِ ما بود، در هر سرزمینی برای او بیرقی برمی افراشتیم و در هر روستایی برای او منبری برپا می کردیم و مردم را با نام حسین به مسیحیّت فرامی خواندیم».

گیبون:

گیبون، مورخ معروف انگلیسی می گوید: «با آن که مدتی از واقعه کربلا گذشته و ما هم با صاحب واقعه هم وطن نیستیم، مع ذلک مشقّات و مشکلاتی که حضرت حسین علیه السلام تحمّل نمود، احساسات سنگدلترین خواننده را بر می انگیزد، چندان که نوعی عطوفت و مهربانی نسبت به آن حضرت در خود می یابد».

ثبت نام تور کربلا از تهران

تور کربلا

ثبت نام تور کربلا از تهران



نیکلسون:

نیکلسون، خاورشناس معروف می نویسد: «بنی امیه سرکش و مستبّد بودند، قوانین اسلامی را نادیده انگاشتند و مسلمین را خوار نمودند... چون تاریخ را بررسی کنیم گوید: دین بر ضد فرمان فرمایی تشریفاتی قیام کرد و حکومت دینی در مقابل امپراتوری ایستادگی نمود. بنابراین تاریخ از روی انصاف حکم می کند که خون حسین علیه السلام به گردن بنی امیه است».

موریس دوکبری:

موریس دوکبری می گوید: «اگر مورخان ما حقیقت این روز (عاشورا) را می دانستند و درک می کردند که عاشورا چه روزی است، این عزاداری را مجنونانه نمی پنداشتند؛ زیرا پیروان حسین به واسطه عزاداری حسین علیه السلام می دانند که پستی و زیردستی و استعمار را نباید قبول کرد؛ زیرا شعار امام و آقای آنها تن ندادن به ستم بود».

دروویل:

در سفرنامه خود می نویسد: «سرگذشت غم انگیز امام حسین علیه السلام و یارانش اذهان نیمی از جهان اسلام را به خود مشغول داشته است. گذشت قرن های بسیار که هرکدام فاجعه ها و غمهای خود را به همراه دارد این داغ را بی اثر نکرده است و احساسی را که یادآوری آن واقعه برمی انگیزد تخفیف نداده است... حتی دشمنان حسین علیه السلام با دیدن مقاومت بردبارانه او و از خودگذشتگی یارانش به رحم آمدند. وقایع ثبت شده روز هولناک دهم محرم چنان از عواطف پاک انسانی سرشار است که مردم را تکان می دهد و تأثر آنها را از نسلی به نسلی دیگر منتقل می کند».

محمد علي جناح:

محمدعلي جناح، رهبر مسلمانان هند: «نظير حسين عليه السلام در شجاعت و شهامت در سراسر جهان وجود، نتوان يافت. به اعتقاد من همه مسلمانان و همه جهانيان بايد از اين شهيد راه خداوند و فدائي بي نظير حق و حقيقت، سرمشق و عبرت بگيرند.»
منابع:

    امام حسین علیه السلام از دیدگاه دانشمندان شرق و غرب و علمای اهل سنت احمد رگنی قم: موسسه فرهنگی انتشاراتی طوبای محبت،1386.
    عاشورا و امام حسین علیه السلام از دیدگاه غیرمسلمانان، گلبرگ، اسفند 1381، شماره 39.




:: موضوعات مرتبط: درباره واقعه کربلا، ،

نوشته شده توسط رامش در یک شنبه 29 اسفند 1394


:: هتل درجه الف المیزان کربلا
:: تور کربلا عید فطر
:: رستوران رکن السلطان بهترین رستوران کربلا
:: رستوران کباب نبیل در کربلا
:: هتل روتانا کربلا
:: هتل الاشیقر در کربلا
:: تور کربلا ویژه اردیبهشت
:: نکات مهم در سفر به کربلا
:: رستوران های معروف کربلا
:: رستوران زعفران در شهر کربلا
:: راهنمای سفر به نجف اشرف
:: هتل المحمود کربلا
:: هتل الاشیقر در کربلا
:: اقامت هتل فندق العقیله در کاظمین
:: لذت غذا در رستوران الفردوس کربلا
:: مقبره ذوالکفل نجف اشرف
:: رستوران النخیل در کربلا
:: هتل لارسا کربلا
:: تور کربلا نوروز 98
:: هتل دره الحسین کربلا





تلفن دفتر فروش تور کربلا

54 44 67 43 021

67 43 67 43 021

835 2100 0937

آقای صبوری

ساعات تماس

9 صبح تا 7 بعد از ظهر






:: آبان 1399
:: ارديبهشت 1398
:: فروردين 1398
:: اسفند 1397
:: بهمن 1397
:: دی 1397
:: آذر 1397
:: آبان 1397
:: مهر 1397
:: شهريور 1397
:: مرداد 1397
:: تير 1397
:: خرداد 1397
:: ارديبهشت 1397
:: فروردين 1397
:: اسفند 1396
:: بهمن 1396
:: دی 1396
:: آذر 1396
:: آبان 1396
:: مهر 1396
:: شهريور 1396
:: مرداد 1396
:: تير 1396
:: خرداد 1396
:: ارديبهشت 1396
:: فروردين 1396
:: اسفند 1395
:: بهمن 1395
:: دی 1395
:: آذر 1395
:: آبان 1395
:: مهر 1395
:: شهريور 1395
:: مرداد 1395
:: تير 1395
:: خرداد 1395
:: ارديبهشت 1395
:: فروردين 1395
:: اسفند 1394
:: بهمن 1394
:: دی 1394
:: آذر 1394
:: آبان 1394
:: مهر 1394
:: شهريور 1394
:: مرداد 1394
:: تير 1394
:: خرداد 1394
:: ارديبهشت 1394
:: فروردين 1394
:: اسفند 1393
:: بهمن 1393
:: دی 1393
:: آذر 1393
:: آبان 1393
:: مهر 1393
:: شهريور 1393
:: مرداد 1393
:: تير 1393

آبر برچسب ها

تور کربلا , تور هوایی کربلا , تور زمینی کربلا , تور هوایی کربلا , کربلا , کربلا , تور کربلا هوایی , تور زیارتی کربلا , ثبت نام کربلا , تور زمینی کربلا , ثبت نام تور کربلا , امام حسین , زیارت کربلا , تور کربلا , تور زیارتی به کربلا ,

صفحه نخست | ايميل ما | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ |پروفایل مدیر وبلاگ |