صفحه نخست

ايميل ما

آرشیو مطالب

لينك آر اس اس

عناوین مطالب وبلاگ

پروفایل مدیر وبلاگ

تور کربلا

تور کربلا نوروز

:: صفحه نخست
::
ايميل ما
::
آرشیو مطالب
::
پروفایل مدیر وبلاگ
::
لينك آر اس اس
::
تور کربلا نوروز
::
عناوین مطالب وبلاگ
::

::تور کربلا
::فضائل زیارت امام حسین (ع) و زیارت کربلا
::درباره واقعه کربلا
::اماکن متبرکه عراق
::اطلاعات زائر
::هتل های کربلا
::هتل های نجف اشرف
::هتل های کاظمین


تمام لينکها تماس با ما


نويسندگان :
:: رامش
:: رضا والی نژاد

آمار بازديد :




اربعین حسینی بزرگترین تجمع انسانی در سراسر تاریخ
اربعین حسینی که انجام می شود تمام دنیا به نظاره بهترین یاوران امام حسین علیه السلام می پردازند که از سراسر دنیا برای برگزاری این مراسم مذهبی آئینی که حالا دیگر لقب بزرگترین تجمع انسانی در سراسر تاریخ را به خود گرفته است می نشینند. بازتاب راهپیمایی اربعین حسینی در رسانه های خارجی هر چند که دو روز از اربعین حسینی می گذرد اما بازتاب راهپیمایی عظیم اربعین حسینی هنوز در رسانه ها ادامه دارد . در ادامه خواهید دید که با اینکه تلاش بسیاری از رسانه های تحت نفوذ بیگانگان و دشمنان اسلام که نمی توانند اتحاد مسلمین را ببینند این راهپیمایی بیست میلیونی که در تاریخ بی مثال است به لطف خدا راهش را در رسانه ها نیز پیدا کرد. به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس، حضور 20 میلیونی جهانیان اعم از شیعه و سنی و مسیحی در راهپیمایی اربعین حسینی و کربلای معلی تلاش جریان‌های رسانه‌ای غربی و عربی برای بایکوت آن را ناکام گذاشت. بنابر این گزارش، علیرغم اینکه شبکه‌های العربیه، الجزیره، سی‌ان‌ان و شبکه‌های آمریکایی با اشاره‌ای مختصر از کنار این حرکت عظیم گذشتند، دیگر شبکه‌ها و رسانه‌ها با اشاره به تهدیدات داعش علیه زوار حسینی(ع) تلاش کردند خط خبری خود مبنی بر تهدید شیعیان برای اقلیت سنی و تهدید جریان‌های تکفیری سنی برای اکثریت شیعی را ادامه دهند. نگاهی به تیترهای کوچک و بزرگ رسانه‌های غربی و عربی همین امر را نشان می‌دهد که آنان سعی کردند در خط تفرقه‌اندازی ادامه مسیر دهند. بازتاب جالب راهپیمایی اربعین حسینی در رسانه های خارجی خبرگزاری فرانسه از این مراسم به عنوان «اربعین امسال با نمادی دیگر؛ مبارزه با داعش» یاد کرد و پایگاه اماراتی «میدل ایست آنلاین» از «خیزش متقابل به سوی کربلا در اربعین امام حسین» تیتر زد و گزارش خود نوشت: شیعیان در بزرگترین زیارت اربعینی داعش را به چالش طلبیدند. شبکه فرانس 24 از تدابیر شدید امنیتی همزمان با حضور میلیون‌ها شیعه در اربعین حسینی نوشت و پایگاه روزنامه النهار لبنان نوشت: 27 حمله ائتلاف بین‌المللی علیه داعش همزمان با گردهمایی میلیونی بزرگ در کربلا برای اربعین حسینی. پایگاه روزنامه الزمان ترکیه نیز این تیتر را انتخاب کرد که: «یگان‌های زره‌پوش برای حمایت از سامرا؛ عاشورا در کربلا به اوج می‌رسد». بازتاب جالب راهپیمایی اربعین حسینی در رسانه های خارجی رادیو آزاد اروپا و یورونیوز و بی‌بی‌سی نیز نوشته‌اند که شیعیان به تهدیدات خشونت‌آمیز داعش بی‌محلی کرده و خود را به کربلا رسانده‌اند. برخی رسانه‌های خبری دنیا نیز تنها به کشته شدن 8 نفر در جریان راهپیمایی اربعین حسینی اکتفا کردند تا بار دیگر برای مخاطب خود درگیری بین شیعه و سنی را تداعی کنند. البته برخی رسانه‌های درجه دوم غربی و عربی به میزان شرکت‌کنندگان در مراسم اربعین حسینی اشاره کردند و همین رسانه‌ها آمار خود را کمتر از آمار واقعی اعلام می‌کردند. پایگاه میدل‌ایست‌آی از 17 میلیون نفر و پایگاه SBS از 17.5 میلیون زائر سخن گفتند در حالی که آمار اعلام شده از 20 میلیون زائر اربعین حسینی خبر می‌دهد. البته تنها بی‌بی‌سی ورلد و بی‌بی‌سی فارسی بود که در این بین به جایگاه ویژه زائران ایرانی در راهپیمایی اربعین حسینی اشاره کرده و آن را «تلاشی برای نمایش قدرت ایران» قلمداد کردند. بازتاب جالب راهپیمایی اربعین حسینی در رسانه های خارجی نکته قابل توجه این بود که بی بی سی فارسی خبر مربوط به برگزاری مراسم اربعین در عراق را به عنوان «خبر یک» روز شنبه، از اولین بخش خبری تا پایان بخش زنده اخبار حفظ کرد اما نتوانسته بود خبرنگاری در این مراسم داشته باشد. بی بی سی فارسی در چند بخش خبری برای پوشش گزارش‌هایی از کربلا با خبرنگار خود در مصر ارتباط زنده برقرار می‌کرد! خبرنگار این شبکه در مصر صراحتا اظهار داشت که از راه یابی به کربلا به خاطر ازدحام جمعیت جا مانده است. ثبت نام کربلا برای زیارت کربلا از تهران آماده هستیم در صورت تمایل به استفاده از تور کربلا تماس بگیرید.

:: موضوعات مرتبط: درباره واقعه کربلا، ،
:: برچسب‌ها: اربعین حسینی,

نوشته شده توسط رامش در جمعه 27 مرداد 1396


تربت سرخ امام حسين (ع) - همسر پيامبر (ص)

کربلا هوایی ویژه روز عرفه تور کربلا نقدی و اقساطی سفر زیارتی سه روزه عتبات عالیات لیست نام هتل های کربلا را در این سایت تور کربلا خواهید دانست. نور ديده ام روايت اهل سنت و شيعه مستند از وقایع دوران امام حسين عليه السلام با ما درباره امام حسين عليه السلام بیشتر بخوانیم و بدانیم.     

تربت سرخ امام حسين (ع) - همسر پيامبر (ص)

امّ سلمه الان حسينم را دفن كردم !

 یکی از روایت زیبایی که هم علمای اهل سنت (برادران دینی ما) و هم علمای شیعه بزرگان ما ، از امّ سلمه همسر پيامبر عظیم الشان (ص ) نقل کرده اند ، را برایتان در این قسمت از وبلاگ تور کربلا آورده ایم. امید است که هر چه زودتر زیارت کربلا نصیب ما شود. همچنین بتوانیم از یاران امام حسین در راه قیامش باشیم.

در روايت اهل سنت و شيعه مستندا نقل شده است كه امّ سلمه همسر پيامبر (ص ) مى گويد:

روزى رسول خدا (ص ) مشغول استراحت بودند كه ديدم امام حسين عليه السلام وارد شدند، و بر سينه پيامبر(ص) نشستند، حضرت رسول (ص ) فرمودند: مرحبا نور ديده ام ، مرحبا ميوه دلم ، چون نشستن حسين عليه السلام بر سينه پيامبر (ص ) طولانى شد، پيش خودم گفتم ! كه شايد پيامبر(ص ) ناراحت شوند ،و جلو رفتم ، تا حسين عليه السلام را بر دارم .

  امّ سلمه الان حسينم را دفن كردم

حضرت پيامبر (ص ) فرمودند: امّ سلمه تا وقتى كه حسينم خودش ‍ مى خواهد بگذار بر سينه ام بنشيند، و بدان كه هر كس باندازه تار مويى حسينم را اذيّت كند مانند آن است كه مرا اذيّت كرده است .

امّ سلمه مى گويد: من از منزل خارج شدم ، و وقتى باز گشتم به اتاق رسول خدا(ص ) ديدم پيامبر (ص ) گريه مى كند، خيلى تعجّب كردم ! و عرض ‍ كردم يا رسول اللّه خداوند هيچگاه تو را نگرياند، چراناراحتيد؟ ملاحظه كردم و ديدم حضرت پيامبر(ص ) چيزى در دست دارد، و بدان مينگرد و مى گريد. جلوتر رفتم و ديدم مشتى خاك در دست دارد.

سؤ ال كردم يا رسول اللّه اين چه خاكى است كه تو را اين همه ناراحت مى كند. رسول اكرم (ص ) فرمودند:

اى امّ سلمه الان جبرئيل بر من نازل شد و عرض كرد كه اين خاك از زمين كربلا است . و اين خاك فرزند تو حسين عليه السلام است كه در آنجا مدفون مى شود.

يا امّ سلمه بگير اين خاك را و بگذار در شيشه اى ، هر وقت كه ديدى رنگ خاك به خون گرائيد، آنوقت بدان كه فرزندم حسين عليه السلام به شهادت رسيده است .

امّ سلمه مى گويد: آن خاك را از رسول خدا(ص ) گرفتم كه بوى عطر عجيبى ميداد. هنگامى كه امام حسين عليه السلام بسوى كربلا سفر كردند، من نگران بودم و هر روز به آن خاك نظر مى كردم ، تا يك روز ديدم كه تمام خاك تبديل به خون شده است و فهميدم كه امام حسين عليه السلام به شهادت رسيده اند. لذا شروع كردم به ناله و شيون كررم و آن روز تا شب براى حسين گريستم ، آن روز هيچ غذا نخوردم تا شب فرا رسيد، از شدّت ناراحتى و غصّه خوابم برد.

در عالم خواب رسول خدا (ص ) را ديدم ، كه تشريف آوردند ولى سر و روى حضرت خاك آلود است ! و من شروع كردم به زدودن خاك وغبار از روى آن حضرت و عرض كردم يا رسول اللّه (ص ) من بفداى شما، اين گرد و غبار كجاست كه بر روى شما نشسته است .

فرمود:

امّ سلمه الان حسينم را دفن كردم !

 

منبع : تحفة الزّائر مرحوم مجلسى ص 168.



:: موضوعات مرتبط: درباره واقعه کربلا، ،

نوشته شده توسط رامش در چهار شنبه 25 مرداد 1396


عمر بن سعد ملعون را بیشتر بشناسیم
عمر بن سعد یکی از اشخاص مهمی است که در حادثه کربلا نقش آفرینی کرد . و به خاطر مطامع دنیوی حاضر شد که با امام حسین علیه السلام وارد جنگ و قتال شود.

تور کربلا. تور کربلا هوایی و زمینی. کاروان های تور هوایی کربلا

عمر بن سعد، پسر نامرد ابی وقاص از صحابه مشهور و به نام پیامبر بود. پدر عمر، از مشاهیر اصحاب پیامبر اسلام(ص)،[1] و از سرداران صدر اسلام و امرای عرب بود.[2]

او جزو اولین افرادی بود که اسلام آورد و در زمان پیامبر(ص) در جنگ‌های زیادی شرکت کرد. سعد بن ابی وقاص از طایفه بنی زهره و قریش بود و با مادر پیامبر اکرم(ص) خویشاوندی قبیله‌ای داشت.

مدت سه سال حاکم کوفه شد. و از اعضای شورای شش نفره‌ای بود که برای تعیین خلیفه از جانب عمر انتخاب شده بودند.[3]


مورخان سال تولد عمر بن سعد را سال مرگ عمر بن خطاب[4] و یا در دوران پیامبراکرم(ص) دانسته‌اند.[5] عمر بن سعد بعد از کشته شدن عثمان، پدرش را تشویق کرد تا ادعای خلافت کند، اما پدرش این پیشنهاد را رد کرد.[6] او از جمله اشراف کوفه بود که علیه حجر بن عدی گواهی داد. و این گواهی زمینه‌ساز شهادت حجر به ‌دست معاویه شد.[7]


عمر بن سعد مقيم كوفه بود، عبيد الله بن زياد او را به حكومت همدان و رى منصوب كرده و گروهى را همراه او ساخته بود كه بروند. در اين ميان حسين بن علی(ع) به عراق آمد. عبيد الله بن زياد به عمر بن سعد فرمان داد به مقابله امام حسين(ع) برود و چهار هزار تن از سپاهيان خود را همراه او كرد و به عمر گفت:

اگر حسين(ع) پيش من آيد و بپذيرد كه دست‏ در دست من نهد چنان رفتار كن و گر نه با او بجنگ. عمر بن سعد نپذيرفت. ابن زياد گفت: اگر نپذيرى تو را از حكومت عزل و خانه‌ات را خراب خواهم كرد. عمر بن سعد تسليم شد و به مقابله حسين(ع) رفت و با او جنگ كرد تا این‌که امام حسين(ع) به شهادت رسید. [8]


عمر بن سعد به دستور  عبیدلله بن زیاد، در کربلا آب را به روی امام حسین(ع) و یارانش بست.[9] همچنین پس از شهادت امام حسین(ع)، دستور داد که سپاهیانش بر بدن آن‌حضرت با اسب بتازند.[10]


وقتی عمر بن سعد پس از شهادت امام حسین(ع) پیش عبید الله بن زیاد رفت، ابن زياد به عمر سعد گفت: آن نامه كه درباره كشتن حسين به تو دادم به من بازگردان. عمر گفت: چرا؟ فرمانى دادى و من به انجام رسانيدم و آن نامه هم گم شده است. ابن زیاد گفت: بايد بياورى؛ عمر سعد همان جواب را دوباره تکرار کرد.

ابن زياد اصرار كرد تا این‌که عمر گفت: نامه را گذاشتم كه چون پير زنان قريش در مدينه بر من اعتراض كنند آن نامه عذر من باشد. من تو را پند دادم و نصيحت كردم درباره حسين كه اگر پدرم را چنان نصيحت كرده بودم حق او را ادا كرده بودم... .[11]


عمر سعد از کارش بسيار پشيمان و اندوهگين شد؛ زيرا او نسبت به منصب‌هاى وعده داده شده توسط ابن زياد، نوميد گشت.

او از مجلس ابن زياد برخاست و به سمت خانه رفت و در راه می‌گفت: هيچ‏كس به منزل خويش بازنگشت آن‌طور كه من بازگشتم؛ عبيد الله پسر زياد فاسق فرزند فاجر را اطاعت كردم و خداوند حاكم عادل را نافرمانى نمودم و پيوند خويشاوندی را بريدم. [12]

عمر بن سعد بر هر گروهى از مردم که می‌گذشت روى از او بر می‌گردانيدند و چون به مسجد می‌آمد مردم بيرون می‌رفتند، هركس او را می‏ديد دشنامش می‌داد.[13] و سر انجام در زمان حکومت مختار به انتقام شهدای کربلا کشته شد.[14]
 
[1]. ابن حجر عسقلانی، احمد بن علی، الاصابة فی تمییز الصحابة، تحقیق: عبد الموجود، عادل احمد، معوض، علی محمد، ج 3، ص 63، دار الکتب العلمیة، بیروت، چاپ اول، 1415ق.
[2]. ابن کثیر دمشقی‏، البدایة و النهایة، ج 8، ص 72، دار الفکر، بیروت، بی‌تا.
[3]. همان.
[4]. الاصابة فی تمییز الصحابة، ج 5، ص 219.
[5]. به نقل از: المزی، جمال الدین ابی الحجاج یوسف، تهذیب الکمال فی اسماء الرجال، ج 21، ص 360، مؤسسة الرسالة، بیروت، چاپ چهارم، 1406ق.
[6]. ابن عبدالبر، یوسف بن عبد الله‏، الاستیعاب فی معرفة الأصحاب، تحقیق: البجاوی، علی محمد، ج 2، ص 609، دار الجیل، بیروت، چاپ اول، 1412ق.
[7]. طبری، أبو جعفر محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک(تاریخ طبری)، تحقیق: ابراهیم، محمد أبو الفضل، ج 5، ص 269، دار التراث، بیروت، چاپ دوم، 1387ق؛  بلاذری، احمد بن یحیی، أنساب الأشراف، تحقیق: زکار، سهیل، زرکلی، ریاض، ج 5، ص 254، دار الفکر، بیروت، چاپ اول، 1417ق.
[8]. کاتب واقدی، محمد بن سعد بن منیع‏، الطبقات الکبری‏، ج 5، ص 128، دار الکتب العلمیة، بیروت، چاپ دوم، 1418ق.
[9]. شیخ مفید، الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج 2، ص 86، کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، 1413ق.
[10]. سبط بن جوزى‏، تذكرة الخواص من الأمة فى ذكر خصائص الأئمة، ص 228، منشورات الشريف الرضى‏، قم، چاپ اول، 1418ق؛ الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج 2، ص 88.
[11]. ابن اثیر، علی بن محمد، الکامل فی التاریخ، ج 4، ص 93 – 94، دار صادر، بیروت، 1385ق.
[12]. بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، تحقیق: زکار، سهیل، زرکلی، ریاض، ج 3، ص 211، دار الفکر، بیروت، چاپ اول، 1417ق؛ تذكرة الخواص من الأمة فى ذكر خصائص الأئمة، ص 233.
[13]. تذكرة الخواص من الأمة فى ذكر خصائص الأئمة، ص 233.
[14]. ذهبی، محمد بن احمد، تاریخ الاسلام، ج 5، ص 196، دار الکتاب العربی، بیروت، چاپ دوم، 1409ق؛ طبری، أبو جعفر محمد بن جریر، تاریخ الامم و الملوک(تاریخ طبری)، تحقیق: ابراهیم، محمد أبو الفضل، ج 6، ص 62، دار التراث، بیروت، چاپ دوم، 1387ق.



:: موضوعات مرتبط: درباره واقعه کربلا، ،

نوشته شده توسط رامش در دو شنبه 2 مرداد 1396


حضرت امام سجاد (ع)

تور کربلا. تور زمینی کربلا. تور هوایی کربلا.

 حضرت علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب، معروف به امام سجاد و امام زین‌العابدین، چهارمین امام شیعیان و فرزند امام حسین(ع) است.

نام و نسب مادر او، از مسائل اختلافی است و نام‌های متعددی برای او ذکر شده است؛ از جمله: شهربانو، شهربانویه، شاه زنان، جهانشاه...

شیخ مفید نام مادر وی را شاه‌زنان، دختر یزدگرد معرفی می‌کند و شیخ صدوق نیز مادر ایشان را دختر یزدگرد پسر شهریار پادشاه ایران می‌داند که هنگام وضع حمل او از دنیا رفته است.

کنیه امام سجاد (ع)  ابوالحسن، ابوالحسین، ابومحمّد و ابوعبداللّه بوده است.

ولادت

بنا بر قول مشهور امام سجاد(ع) در سال ۳۸ق متولد شده است که در این صورت بخشی از حیات  ایشان در زمان امام علی(ع) و نیز دوران امامت امام حسن مجتبی(ع) و امام حسین(ع) میباشدو ناظر تلاش معاویه برای تحت فشار گذاشتن شیعیان در عراق و دیگر نقاط بوده است.

اما در برخی اخبار سن امام را کمتر از آنچه مشهور است، دانسته و تولد امام را در حدود سال ۴۸ق گفته‌اند. گرچه این اخبار در منابع متعددی نقل گردیده، اما شواهدی وجود دارد که مانع از قبول آنهاست، مثلا اینکه مشهور مورخان و سیره نویسان تولد وی را در سال ۳۸ ذکر کرده‌اند که بر مبنای آن، سن امام در واقعه کربلا، ۲۳ سال دانسته شده است. از جمله محمد بن عمر واقدی، از راویان اخبار تاریخی اهل سنت، بعد از نقل این کلام از امام صادق(ع)که گفت علی بن الحسین(ع)در ۵۸ سالگی رحلت کرد، می‌نویسد: این گفتار بر آن دلالت دارد که امام سجاد(ع) در حالی که ۲۳ یا ۲۴ سال داشته در کنار پدرش در کربلا بوده است

زهری نیز گفته است که علی بن الحسین در حالی که ۲۳ داشت، در کربلا کنار پدرش بود.
شهادت

در تاریخ دقیق شهادت امام سجاد(ع) اختلاف است، سال شهادت را ۹۴  یا ۹۵ گفته‌اند. روز شهادت نیز در منابع، مختلف گزارش شده‌است؛ برخی شنبه ۱۲ محرم بعضی ۲۵ محرم گزارش کرده‌اند. گزارش‌های دیگر نیز از جمله ۱۸، ۱۹، و ۲۲ محرم در منابع دیده می‌شود.

در منابع شهادت امام سجاد توسط سمی بود که به دستور ولید بن عبد الملک به او خورانیده شد. قبر او در قبرستان بقیع کنار قبر امام حسن مجتبی، امام محمد باقر و امام جعفر صادق است.


در منابع تاریخی تعداد فرزندان امام سجاد(ع) ۱۵ نفر ذکر شده که ۱۱نفر آنها پسر و ۴ نفر دختر بوده‌اند.


امامت

امامت امام سجاد(ع) با شهادت امام حسین(ع) در عاشورای سال ۶۱ق آغاز شد و تا زمان شهادتش، یعنی سال ۹۴ یا ۹۵ق ادامه داشت.

حاکمان معاصر امام سجاد (ع)

    یزید بن معاویه (۶۱- ۶۴ق.)
    عبد الله بن زبیر (۶۱- ۷۳) که به صورت مستقل حاکم مکه بود.
    معاویة بن یزید (چند ماه از سال ۶۴).
    مروان بن حکم (نه ماه از سال ۶۵).
    عبدالملک بن مروان (۶۵- ۸۶).
    ولید بن عبد الملک (۸۶- ۹۶).[۲۶]


امام سجاد(ع) در واقعه کربلا و در روزی که امام حسین(ع) و یارانش به شهادت رسیدند، به شدت بیمار بود به گونه‌ای که در مواردی که می‌خواستند او را به قتل برسانند، عده‌ای گفتند: او را همین بیماری که دارد کفایت می‌کند.
کوفه

پس از واقعه کربلا، اهل بیت امام حسین(ع) را به اسیری گرفتند و روانه کوفه و شام کردند. هنگام بردن اسیران از کربلا به کوفه، بر گردن امام سجاد(ع) غل و جامعه [جامعه، طوق مانندی است که دست‌ها و گردن را با آن به هم می‌بندند] نهادند و چون بیمار بود، و نمی‌توانست خود را بر پشت شتر نگاهدارد هر دو پای او را بر شکم شتر بستند.

بنابر برخی گزارش‌ها، امام سجاد(ع) در کوفه خطبه‌ای ایراد کرده است؛ ولی توجه به شرایط کوفه و سختگیری و بی‌رحمی مأموران حکومت و بیم کوفیان از آنان، پذیرفتن چنین گزارشی را دشوار می‌سازد. سخنان امام سجاد(ع) در خطبه کوفه، به خطبه او در مسجد دمشق بسیار شبیه است. از این رو احتمال می‌رود که با گذشت زمان راویان حادثه‌ها را با هم آمیخته باشند.

ابن زیاد، امام سجاد(ع) و سایر اسیران کربلا را در زندان نگاه داشت و نامه‌ای به شام نوشت و از یزید کسب تکلیف کرد. یزید پاسخ داد، اسیران و سرهای شهیدان کربلا را به شام بفرستد. ابن زیاد، امام سجاد(ع) را غل بر گردن نهاد و با اسیران همراه مُحَفّر بن ثَعلبه روانه دمشق کرد.


امام سجاد(ع) در مسجد شام خطبه‌ای خواند و خود و پدر و جد خویش را به مردم شناساند و به شامیان گفت که آنچه یزید و کارگزاران او بر زبان‌ها انداخته‌اند درست نیست. پدر او خارجی نیست و نمی‌خواسته است جمعیت مسلمانان را بر هم بزند، و در بلاد اسلام فتنه برانگیزد. او برای حق و به دعوت مسلمانان به پاخاست تا دین را از بدعت‌هایی که در آن پدید شده بزداید و به سادگی و نزاهت عصر جدّ خود برساند.
بازگشت به مدینه

به نوشته شیخ مفید سرانجام خاندان امام حسین (ع) روز اربعین از شام به سوی مدینه حرکت کرد. امام سجاد (ع) که تا ۳۴ سال پس از واقعه کربلا زنده ماند، همواره تلاش می‌کرد یاد و خاطره شهدای کربلا را زنده نگه دارد. امام هر گاه آب می‌نوشید به یاد پدر بود و بر مصایب امام حسین(ع) گریه می‌کرد و اشک می‌ریخت.

در روایتی از امام صادق(ع) آمده است، «امام زین العابدین(ع) چهل سال بر پدر بزرگوارش گریه کرد، در حالی که روزها روزه بود و شب‌ها به نماز می‌ایستاد، هنگام افطار که غلام حضرت برای ایشان آب و غذا می‌برد، و عرض می‌کرد بفرمایید، حضرت می‌فرمود: فرزند رسول خدا گرسنه کشته شد! فرزند رسول خدا تشنه کشته شد! و پیوسته این سخن را تکرار می‌کرد و گریه می‌کرد به گونه‌ای که اشک‌های آن حضرت با آب و غذایش مخلوط می‌شد. پیوسته این گونه بود تا رحلت کرد.»

در دوران امام سجاد(ع) و پس از واقعه کربلا جنبش‌های مختلفی صورت گرفت که یکی از مهمترین آنها واقعه حره بود.


بعد از واقعه کربلا در سال ۶۳ق، مردم مدینه علیه امویان قیام کردند که این قیام حوادثی در پی داشت و به واقعه حَرّه شهرت یافت. مردم شهر با عبدالله بن حنظله -که پدرش حنظله به غسیل الملائکه معروف بود- بیعت کردند و بنی امیه را که شمار آنان به ۱۰۰۰ تن می‌رسید، نخست در خانه مروان بن حکم به محاصره افکندند، سپس از شهر بیرون راندند. امام سجاد(ع) از آغاز شورش خود را کنارکشید و با مردم همداستان نگشت، چون پایان کار را می‌دانست.

در روزهای پرگیرودار واقعه حره، مروان (از دشمنان اهل بیت(ع)) نزد عبدالله بن عمر رفت و از او خواست تا خانواده وی را نزد خود نگاه دارد، ولی عبدالله نپذیرفت. مروان چون از حمایت او ناامید شد پناه به امام سجاد(ع) برد. امام با بزرگواری خاص خود خواهش او را قبول فرمود و کسان مروان را همراه با زن و فرزند خود به ینبع (چشمه ساری نزدیک مدینه از جانب راست کوه رضوی) فرستاد.

امام در این حادثه، ۴۰۰ خانواده را در کفالت خود گرفت و تا وقتی که لشکر مسلم بن عقبه (فرمانده لشکر یزید در واقعه حره) در مدینه بود هزینه آنان را می‌پرداخت.


عبادت

مالک بن انس می‌گوید: علی بن حسین در شبانه روز هزار رکعت نماز می‌خواند تا اینکه از دنیا رحلت کرد. لذا به ایشان «زین العابدین» می‌گویند.

ابن عبد ربّه می‌نویسد: هنگامی که علی بن حسین آماده نماز می‌شد، لرزه عجیبی وجودش را فرا می‌گرفت. از ایشان در این باره سؤال شد، فرمود: «وای بر شما! آیا می‌دانید که من در برابر چه کسی می‌خواهم بایستم و در برابر چه کسی می‌خواهم مناجات کنم؟!»

مالک بن انس می‌گوید: هنگامی که علی بن حسین احرام بست، لبیک اللّهمّ لبیک را قرائت کرد و در همان لحظه، بیهوش شده و از مرکب خود به زمین افتاد.
کمک به فقرا

ابو حمزه ثمالی می‌گوید: علی بن حسین شبانه مقداری غذا بر دوش خود می‌گذاشت و در تاریکی شب به صورت مخفیانه به فقرا می‌رساند و می‌فرمود: «صدقهای که در تاریکی شب داده شود، غضب خداوند را خاموش می‌کند.»

محمد بن اسحاق می‌گوید: مردمی در مدینه زندگی می‌کردند و نمی‌دانستند معاش آنها از کجا تأمین می‌شود؛ با درگذشت علی بن الحسین غذای شبانه آنان قطع شد.


شب هنگام انبان‌های نان را بر پشت خود برمی‌داشت و به خانه مستمندان می‌رفت و می‌گفت: صدقه پنهانی آتش غضب پروردگار را خاموش می‌کند. برداشتن این انبان‌ها بر پشت او اثر نهاده بود و چون به جوار پروردگار رفت به هنگام شست و شوی آن حضرت آن نشانه‌ها را بر پشت او دیدند ابن سعد نویسد: چون مستمندی نزد او می‌آمد، برمی‌خواست و حاجت او را روا می‌کرد و می‌گفت: صدقه پیش از آنکه به دست خواهنده برسد، به دست خدا می‌رسد

سالی قصد حج کرد. خواهرش سکینه توشه‌ای به ارزش هزار درهم برای وی آماده ساخت. چون به حره رسید، آن توشه را نزد او بردند. امام همه آن را میان مستمندان پخش فرمود.

علی بن الحسین(ع) پسر عموئی مستمند داشت. شب هنگام چنانکه وی او را نشناسد، نزدش می‌رفت و چند دینار بدو می‌بخشید. آن مرد می‌گفت: علی بن الحسین رعایت خویشاوندی را نمی‌کند، خدا او را سزا دهد. امام این سخنان را می‌شنید و شکیبائی و بردباری می‌کرد و خود را بدان خویشاوند نمی‌شناساند. چون به دیدار خدا رفت آن احسان از آن مرد بریده شد و دانست که آن مرد نیکوکار علی بن الحسین بوده است پس بر سر مزار او رفت و گریه کرد.

ابونعیم نویسد: دو بار مال خود را با مستمندان قسمت کرد و گفت: خداوند بنده مؤمن گناهکار توبه‌کننده را دوست دارد و نویسد: مردم او را بخیل می‌دانستند و چون به جوار حق رفت دانستند که هزینه صد خانوار را عهده‌دار بوده است. چون گدائی نزد او می‌آمد، می‌گفت مرحبا به کسی که توشه مرا به آخرت می‌برد.
رفتار با بردگان

از تلاش‌های امام، که هم جنبه دینی داشت و هم جنبه سیاسی، توجه به بردگان بود؛ قشری که بخصوص از زمان خلیفه دوم(عمر بن خطاب) به بعد و مخصوصا در عصر امویان، مورد شدیدترین فشارهای اجتماعی بودند و از محروم‌ترین طبقات جامعه اسلامی در قرون اولیه به‌شمار می‌رفتند.

امام سجاد(ع)، مانند امیرالمؤمنین علی(ع) که با برخورد اسلامی خویش بخشی از موالی عراق را به سمت خویش جذب کرد، کوشید تا حیثیت اجتماعی این قشر را بالا برد.

سید الاهل نوشته است: امام سجاد(ع)در حالی که نیازی به بردگان نداشت، آنها را می‌خرید. این خریدن تنها برای آزاد کردن آنها بود. بردگان که چنین نیتی از امام می‌دیدند، خود را در معرض او می‌نهادند تا امام آنها را بخرد. امام سجاد(ع) در هر زمان و موقعیتی به آزادی آنها می‌پرداخت، به طوری که در شهر مدینه عده زیادی، همچون یک لشکر از موالی آزاد شده، از زن و مرد، به چشم می‌خورد که همگی از موالی امام بودند.



شیخ مفید می‌نویسد: علمایاهل سنت علوم بسیاری را از امام سجاد(ع) نقل کرده‌اند و پندها، دعاها، [احادیثی] در فضل قرآن، حلال و حرام، جنگ‌ها و روزها (تاریخ) از وی بجا مانده است که نزد علما مشهور است. گفتنی است از امام سجاد حدود سیصد حدیث در کتب اربعه شیعه آمده است.


صحیفه سجادیه، مجموعه دعاهای امام سجاد(ع) و آینه‌ای است که تصویر اجتماع آن روز -به ویژه مدینه- را در آن می‌توان دید: بیزاری از کردار و گفتار زشت مردم آن روز و پناه بردن به خدا از آنچه می‌بیند و می‌شنود، و روشن نمودن راه درست در پرتو تربیت دین و قرآن و پاکیزه ساختن جانها از آلایش؛ گویی امام می‌خواهد تا آنجا که ممکن است، به زبان دعا مردم را از شیطان ببرد و به خدا پیوند دهد. صحیفه سجادیه توسط افراد مختلف به فارسی ترجمه و منتشر شده است.

رساله حقوق، یکی از چند اثر منسوب به امام سجاد(ع) است. در این رساله ۵۱ حق (یا ۵۰ حق طبق برخی نسخه ها) شمارش شده است. این اثر را افراد مختلفی به فارسی برگردانیده‌اند و بارها به چاپ رسیده است.


یاران وشاگردان امام سجاد(ع)

    ابوحمزه ثُمالی: راوی، محدّث و مفسّر امامی قرن دوم که از اصحاب امام سجاد، امام باقر، امام صادق و امام کاظم(ع) بود.

    ابوخالد کابلی: ملقب به كنكر، از رجال شیعی سده اول قمری و از اصحاب امام سجاد(ع) و امام باقر (ع).

    اَبان بن تَغلِب: ادیب، قاری، فقیه، مفسّر و از محدّثان بنام امامیه که محضر امام سجاد (ع)، امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) را درک کرد.

    جابر بن عبدالله انصاری: صحابی پیامبر اسلام(ص) است که در بسیاری از غزوه‌ها و سرایا شرکت کرد. جابر، راوی حدیث لوح است - که دربردارنده نام امامان شیعه از زبان پیامبر(ص) است. جابر را از اصحاب امام علی (ع) و ائمه تا امام باقر (ع) دانسته‌اند.

    سُلَیم بن قیس هلالی: از اصحاب خاصّ چهار امام نخست شیعه(ع) که محضر امام باقر(ع) را هم درک کرده است. او از قدیمی‌ترین علمای شیعه و بزرگان اصحاب ائمه(ع) و مورد وثوق آنان بوده و نزد ایشان از محبوبیت خاصّی برخوردار بوده است.

    حسن بن محمد بن حنفیه: از محدّثان قرن اول، فرزند محمد بن حنفیه و نواده علی بن ابیطالب (ع) است.

    سعید بن مسیب بن حزن قرشی مخزومی: از تابعین که او را از فقهای هفتگانه مدینه در زمان امام سجاد(ع) به شمار آورده‌اند.

    یحیی بن اُمّ طُوَیل

    سعید بن جُبَیر: مفسر و از تابعین و اصحاب امام سجاد(ع) است.

    محمد بن جُبَیر بن مُطعِم




:: موضوعات مرتبط: درباره واقعه کربلا، ،
:: برچسب‌ها: تور کربلا, تور زمینی کربلا, تور هوایی کربلا, کربلا, ,

نوشته شده توسط رامش در دو شنبه 26 تير 1396


امام حسین (ع) و حضرت زینب (س)

تور کربلا. تور زمینی کربلا. تور هوایی کربلا.

امام حسین(ع) روز به روز خواهرشان حضرت زینب(س) را برای پذیرفتن مسئولیتی بزرگ آماده می‌کردند و وظایفشان را به ایشان گوشزد می‌کردند. در این جا آماده سازی حضرت زینب(س) توسط برادرشان امام حسین(ع) و همراهی ایشان در حوادث گوناگون در چند مورد بیان می شود:

 
زینب در منزل خزیمیه :
حضرت زینب(س) سال ها قبل از واقعه عاشورا خبر شهادت برادرشان را از جد بزرگوارشان شنیده بودند. امام حسین(ع) تلاش می کردند تا حضرت زینب(س) را به تدریج با حوادث ناگوار آینده آشنا سازند. براساس آن چه در تاریخ ذکر شده حضرت زینب(س) اولین بار در منزل خزیمیه بود که خبر شهادت برادرشان را از خودشان شنیدند.
امام حسین(ع) در مسیر حرکت خود از مکه به عراق یک شبانه روز در منزل خزیمیه اقامت کردند؛فرمودند هنگام صبح حضرت زینب(س) خدمت برادر رسیدند و فرمودند: دیشب وقتی از خیمه خارج شدم شنیدم هاتفی ندا داد کیست که در آینده بر شهیدان بگرید؛ بر گروهی که مرگ، آن ها را به سوی وعده پیشین می راند. امام حسین(ع) فرمودند: هر آن چه خداوند تقدیر کرده اند انجام می شود.

 
گفتگو امام با حضرت زینب(س) در عصر تاسوعا:
روز تاسوعا، ابن زیاد نامه ای به عمر داده بود که در آن نامه نوشته بود یا حسین را به سازش دعوت می کنی یا همه ی آن ها را خواهی کشت. در این زمان عمر با سپاه خود به سوی امام حسین(ع) شتافت. امام حسین(ع) روبروی خیمه خود چند لحظه ای به خواب فرو رفته بودند. حضرت زینب(س) با شنیدن هیاهوی دشمن به سوی امام حسین(ع)رفتند و فرمودند: آیا این صداها را می شنوید؟ امام فرمودند: در این لحظه پیامبر(ص)، پدرم علی(ع)، مادرم فاطمه(س) و برادرم حسن(ع) را در خواب دیدم و فرمودند ای حسین به همین زودی به ما می پیوندی. در این هنگام حضرت زینب(س) فریاد ناله ی خود را بلند کردند و امام حسین(ع) فرمودند آرام باش و ما را دشمن شاد نساز.
امام حسین(ع) در این جا خبر شهادت خود را به طور آشکار با حضرت زینب(س) در میان گذاشتند و از او صبوری کردن را خواستار شدند.

 
توصیه های امام حسین(ع) در شب عاشورا به خواهرشان:
امام حسین(ع) در شب عاشورا اشعاری را با خود زمزمه می کردند: ای روزگار اف بر تو، همانا کار به دست خداست و هر زنده ای راه مرا می پیماید. دراین هنگام حضرت زینب(س) ناله سر می دهند و از هوش می روند. وقتی به هوش آمدند حضرت به او فرمودند ای خواهر شکیبایی پیشه کن، ای خواهر در مرگ من صورت نخراش و ناله نکن و گریبان پاره نکن.
در این جا به خوبی آشکار است که چطور امام خواهر خود را برای رویارویی با حوادث آماده می سازند و حضرت زینب(س) هم به سفارشات امام گوش می دهند و شکیبایی را پیشه خود می سازند.

 
همراهی با برادر در روز عاشورا:
حضرت زینب(س) در همه لحظات روز عاشورا همراه برادر خود بودند. یکی از صحنه هایی که بر امام حسین(ع) سخت گذشت شهادت فرزندش علی اکبر بود. در هنگام شهادت علی اکبر حضرت زینب‌(س) ناله و شیون زیادی کردند ولی در هنگام به شهادت رسیدن فرزندان خود صبورانه ایستادند که مبادا ناله ایشان برای فرزندانشان باعث ناراحتی امام‌‌(ع) شود.
با بیان این موارد به خوبی می شود به رابطه عمیق میان امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) پی برد. در طی مسیر کربلا و تا واقعه عاشورا امام سعی کردند حضرت زینب(س) را دعوت به صبوری و آماده پذیرفتن مسئولیتی بزرگ کنند و نتیجه این اماده سازی همان می شود که در کاخ یزید حضرت زینب (س) واقعه کربلا را چیزی جز زیبایی توصیف نمی کنند.



:: موضوعات مرتبط: درباره واقعه کربلا، ،
:: برچسب‌ها: تور کربلا, تور زمینی کربلا, تور هوایی کربلا, کربلا, ,

نوشته شده توسط رامش در پنج شنبه 18 خرداد 1396


:: هتل درجه الف المیزان کربلا
:: تور کربلا عید فطر
:: رستوران رکن السلطان بهترین رستوران کربلا
:: رستوران کباب نبیل در کربلا
:: هتل روتانا کربلا
:: هتل الاشیقر در کربلا
:: تور کربلا ویژه اردیبهشت
:: نکات مهم در سفر به کربلا
:: رستوران های معروف کربلا
:: رستوران زعفران در شهر کربلا
:: راهنمای سفر به نجف اشرف
:: هتل المحمود کربلا
:: هتل الاشیقر در کربلا
:: اقامت هتل فندق العقیله در کاظمین
:: لذت غذا در رستوران الفردوس کربلا
:: مقبره ذوالکفل نجف اشرف
:: رستوران النخیل در کربلا
:: هتل لارسا کربلا
:: تور کربلا نوروز 98
:: هتل دره الحسین کربلا





تلفن دفتر فروش تور کربلا

54 44 67 43 021

67 43 67 43 021

835 2100 0937

آقای صبوری

ساعات تماس

9 صبح تا 7 بعد از ظهر






:: آبان 1399
:: ارديبهشت 1398
:: فروردين 1398
:: اسفند 1397
:: بهمن 1397
:: دی 1397
:: آذر 1397
:: آبان 1397
:: مهر 1397
:: شهريور 1397
:: مرداد 1397
:: تير 1397
:: خرداد 1397
:: ارديبهشت 1397
:: فروردين 1397
:: اسفند 1396
:: بهمن 1396
:: دی 1396
:: آذر 1396
:: آبان 1396
:: مهر 1396
:: شهريور 1396
:: مرداد 1396
:: تير 1396
:: خرداد 1396
:: ارديبهشت 1396
:: فروردين 1396
:: اسفند 1395
:: بهمن 1395
:: دی 1395
:: آذر 1395
:: آبان 1395
:: مهر 1395
:: شهريور 1395
:: مرداد 1395
:: تير 1395
:: خرداد 1395
:: ارديبهشت 1395
:: فروردين 1395
:: اسفند 1394
:: بهمن 1394
:: دی 1394
:: آذر 1394
:: آبان 1394
:: مهر 1394
:: شهريور 1394
:: مرداد 1394
:: تير 1394
:: خرداد 1394
:: ارديبهشت 1394
:: فروردين 1394
:: اسفند 1393
:: بهمن 1393
:: دی 1393
:: آذر 1393
:: آبان 1393
:: مهر 1393
:: شهريور 1393
:: مرداد 1393
:: تير 1393

آبر برچسب ها

تور کربلا , تور هوایی کربلا , تور زمینی کربلا , تور هوایی کربلا , کربلا , کربلا , تور کربلا هوایی , تور زیارتی کربلا , ثبت نام کربلا , تور زمینی کربلا , ثبت نام تور کربلا , امام حسین , زیارت کربلا , تور کربلا , تور زیارتی به کربلا ,

صفحه نخست | ايميل ما | آرشیو مطالب | لينك آر اس اس | عناوین مطالب وبلاگ |پروفایل مدیر وبلاگ |